Instagram krijgt zijn eigen blauwe badge-tijdlijn. Het heeft geen invloed op je keuze tussen een feed op basis van het algoritme van populariteit of gewoon chronologisch. Het is een feed die naast ‘volgend’ en ‘favorieten’ komt als optie om te bekijken. Het gaat om de verified-feed die momenteel wordt getest. Hierin zitten dus alleen mensen die betalen voor hun Instagram-abonnement.
De man die verantwoordelijk is voor Instagram, Adam Mosseri, heeft in zijn broadcast-kanaal op het social medium vertelt dat het bedrijf aan het experimenteren is met een nieuwe menuoptie waarbij je dus tussen de drie verschillende feed-opties kunt kiezen. “We kijken hiernaar als nieuwe mogelijkheid voor creators en bedrijven om ontdekt te worden.” Of deze nieuwe feed ook invloed heeft op hoe hoog betalende gebruikers in de andere feeds komen te staan, dat is onbekend. Waarschijnlijk niet, en is het alleen een manier om snel alle badgedragersposts bij elkaar te zien.
Deze nieuwe feed zou het wel aantrekkelijker maken voor mensen om ook voor zo’n abonnement te gaan. Als je graag beroemd wil worden, of gewoon heel populair, dan kun je natuurlijk maar beter aanwezig zijn in deze speciale feed. Het abonnement kost 13,99 euro en is ook in Nederland beschikbaar. De voordelen van Meta Verified is dat je er een badge door krijgt, waardoor je volgers er eerder op zouden kunnen vertrouwen dat je een echte persoon bent. Daarnaast heb je verhoogde accountbescherming met checkt of mensen zich niet als jou voordoen, krijg je unieke stickers en is er extra ondersteuning vanuit de Instagram helpdesk (al is dit er op dit moment nog niet in het Nederlands).
Het nadeel aan Meta Verified is dat het eigenlijk helemaal niet zo ‘Meta’ is. Je moet juist een keuze maken tussen de twee opties binnen Meta om een abonnement op te nemen: Facebook en Instagram. Wil je allebei, dan betaal je daar 23,32 euro voor per maand. Het zijn flinke bedragen voor functies die vooral geënt lijken te zijn op mensen die zichzelf online wat belangrijker willen maken. Je wordt in tegenstelling tot het abonnement op X niet hoger in mensen hun tijdlijn gezet, althans, dat is niet iets dat als voordeel wordt aangemerkt. Hoe het precies achter de schermen werkt is niet helemaal duidelijk.