Instagram heeft er door de jaren heen zoveel veranderingen doorgemaakt, dat je soms niet meer weet waar je moet beginnen. Geen probleem, want Instagram introduceert ‘best practises’, een nieuwe mogelijkheid voor professionele accounts waarin je gepersonaliseerd advies ontvangt over hoe je je posts kunt verbeteren.
Instagram geeft je in de best practises niet zomaar ongevraagd advies: het is een apart gedeelte binnen Instagram waar je zelf naartoe kunt gaan via het professional dashboard. Het is bedoeld om bedrijven en influencers de mogelijkheid te geven om hun posts zo te maken dat ze mogelijk extra snel geld genereren. Nieuwsgierig wat Instagram je dan zoal aanraadt? Wat dacht je van ‘post wat consequenter’ of ‘houd je volgersgroei op de lange termijn bij’.
Ook zijn er heel praktische tips die je eigenlijk meteen kunt gebruiken, zoals de tip om Reels niet langer dan 90 seconden te maken als je nieuwe mensen wil aanspreken. Blijkbaar geeft het algoritme Reels die dus langer dan anderhalve minuut zijn niet door aan nieuwe mensen. Die zijn dus echt voor je achterban. Dat past ook helemaal bij wat Instagram nu aan het doen is: volop achter TikTok aan, dat de wereld al jaren in zijn greep houdt met zijn korte video’s.
Natuurlijk weet je zelf ook wel wat goed werkt, zeker nadat je er misschien wel tien jaar mee bezig bent. Toch helpt het wel om wat meer inzicht te krijgen in het algoritme van Instagram, zoals met die tip over de lengte van Reels. Dat de tips ook niet ongevraagd oppoppen helpt ook. Zo kun je ook gewoon je eigen weg gaan zoals je dat gewend bent.
Instagram draait niet meer zo om de volgers, het draait vooral om hoe vaak je post gezien wordt. Ook is het goed voor je post als mensen die vaak doorsturen naar iemand anders. Des te vaker dat gebeurt, des te beter het is voor je online populariteit en hoe belangrijk Instagram je vindt. Wel waarschuwt de opperbaas bij Instagram, Adam Mosseri, dat je niet te veel makkelijke content moet gaan maken om het maar deelbaar te maken. Een beetje een vaag advies: zou dat ook voorbijkomen in de best practises?