Influencers inzetten voor je merk is een slimme keuze, maar let op: er is een nieuwe trend opkomend: deinfluencing. Dit is wat het is en waarom bepaalde influencers, deinfluencers dus, hiervoor kiezen.
Deinfluencing is het tegenovergestelde van influencen. In plaats van je dat je op social media iets aanprijst aan je volgers, raad je het juist af. Denk bijvoorbeeld aan die gummyberen waarvan je haar geweldig zou worden. Er zijn ook influencers die dan juist stellen waarom dat onzin is, niet werkt en die hun volgers aanraden om dit soort dingen juist niet te kopen. En om sowieso te laten zien dat de consumptiemaatschappij waarin we leven simpelweg niet goed is.
Het is iets wat begin 2013 speelde, maar nu weer terug lijkt te komen. Steeds meer influencers zijn weer bezig om te laten zien wat er niet oke is aan bepaalde producten. Niet zozeer heel activistisch: het kan ook gewoon een soort grappige video zijn om te laten zien wat allemaal niet klopt van een product. Denk een beetje aan die trend van ‘Hoe het eruitziet in de webshop, versus real life’.
Het is echter ook kritiek op influencers en influencercultuur. Het is natuurlijk makkelijk om dan meteen te stellen dat het over is met influencercultuur. De vraag alleen al stellen is eigenlijk niet nodig: social media is nu eenmaal al zo lang heel goed aan het gaan en dat zal ook nog wel even zo blijven. Influencen is simpelweg teveel een levensstijl geworden van velen. En er zijn altijd groepen die juist anti-koop zijn. Wel lijkt deinfluencen nu veel meer voor te komen.
Eén van de grote redenen dat het opkomend is, dat is onder andere TikTok Shop. Social media-platformen proberen nog steeds shoppen steeds meer te slijten aan gebruikers. #Tiktokmademebuyit. Tiktok zelf is trots op die hashtag en er wordt ook veel gekocht op het platform, maar er komen ook veel teleurstellingen uit. 28 procent van de mensen zou zich via TikTok laten beïnvloeden om impulsaankopen te doen, terwijl op Instagram Stories tussen die Stories heen ook flink veel wordt gekocht.
Deinfluencen is er om het positieve merkbewustzijn af te breken. Het beste voorbeeld hiervan is hoe Marques Brownlee een review plaatste van de Fisker-auto. Inmiddels zorgde dat voor zo’n negatieve spiraal voor het merk, dat het inmiddels in de problemen is geraakt. Nu is Brownlee een serieuze reviewer, maar ook hij valt onder de influencers. Maar wat als het jouw merk gebeurt? Ten eerste moet je zorgen dat je alvast een plan hebt voor wat je doet als je merk negatief op het internet staat. Verder moet je vooral je ego opzij zetten, niet negatief reageren en met influencers werken die op een positieve manier bij je merk passen. Ga in ieder geval geen boze telefoontjes plegen, of ongemakkelijke telefoontjes, zoals Fisker, dat de situatie daarmee alleen maar erger maakte.
Accepteer vooral dat deinfluencen bestaat en dat je er als merk maar zoveel invloed op hebt. Probeer in ieder geval niet in de negatieve spiraal mee te gaan, je ego opzij te zetten en even tot 10 te tellen voor dat je reageert: als je al reageert.