KLM heeft vandaag ‘Family Updates’ updates gelanceerd. Een handige functie m.b.v. een WhatsAppgroep waarmee je vrienden en familieleden (die je nog wel moet uitnodigen) op de hoogte kunt houden van je vluchtstatus.
KLM-passagiers die hun boardingpass via WhatsApp ontvangen krijgen een uitnodiging om gratis gebruik te maken van deze nieuwe WhatsAppservice. KLM stuurt het iedereen die is uitgenodigd vervolgens een bericht zodra de vlucht vertrokken is. Direct na de landing ontvangen de thuisblijvers een volgend bericht. Mocht een vlucht onverhoopt vertraagd zijn, dan worden de groepsleden uiteraard ook op de hoogte gesteld. Naast deze functionaliteit kunnen de groepsleden ook zelf vragen stellen aan KLM over de voortgang van de vlucht. Met deze nieuwe service wil KLM zowel haar klanten als ook hun familie en vrienden zo veel mogelijk ontzorgen.
KLM is de eerste luchtvaartmaatschappij die samen met een klant en zijn ‘inner circle’ aan een WhatsAppgroep deelneemt om hen service te verlenen. De service is Engelstalig beschikbaar. Bij succes wil KLM dit in de toekomst uitbreiden naar andere kanalen en talen.
KLM ontcijfert met behulp van Artificial Intelligence de vragen die via een (@KLM) bericht in de groep gesteld worden. De luchtvaartmaatschappij kan echter niet meelezen met berichten die de groepsleden naar elkaar in hun WhatsAppgroep sturen. Na het versturen van het aankomstbericht zal KLM de groepsapp verlaten. De WhatsAppgroep blijft verder gewoon beschikbaar voor het delen van berichten tussen de deelnemers.