Meta heeft een opmerkelijke wens uitgesproken tijdens het evenement Social Trends & Shaping Business in 2022 and Beyond. In het door Meta georganiseerde evenement werd meer gesproken over het Metaverse en dan vooral over adverteren. Waar Facebook bijna volledig leunt op data om advertenties te verkopen en te personaliseren, is dat plan voor de Metaverse anders.
Het bedrijf van Mark Zuckerberg geeft aan dat het minder data wil gebruiken als het gaat om advertenties binnen het ecosysteem. Het is duidelijk dat Meta het privacy-roer flink wil omgooien en dat is een goed teken. Immers heeft Facebook het imago het daar juist niet zo nauw mee te nemen. Het is zich inmiddels wel bewust van hoe de maatschappij zich steeds meer richt op privacy en verzet tegen data verkopen en delen, waardoor het een prioriteit moet zijn voor marketeers om het vertrouwen van de consument of gebruiker te winnen.
In die Metaverse, waarin toch meerdere facetten zullen samensmelten, wordt het nog belangrijker om te weten wie toegang heeft tot welke data. Al bij de aankondiging van het Metaverse werden hierover twijfels uitgesproken, dus dat hier nu extra aandacht voor is kan het vallen of staan van het nieuwe ‘internet’ betekenen. Tegelijkertijd geldt net als voor het Metaverse in het algemeen dat Meta hierin niet per se de leider wil zijn: het moet juist een industriebreed initiatief zijn.
Carrie Timms van Meta geeft aan dat er bovendien volop wordt ingezet op vertrouwen. “We werken samen met het World Wide Web Consortium en het Partnership for Responsible Addressable Media. Dat klinkt misschien verrassend, maar we hebben een passie voor vertrouwen. Als er iets is gebleken uit de pandemie, dan is het wel dat vertrouwen belangrijker is dan ooit tevoren.” Het heeft er onder andere aan bijgedragen dat veel mensen samen hebben gezorgd dat het aantal gezette coronavaccins hoog is.
We betwijfelen of dit nu echt iets van de laatste jaren is, want vertrouwen is altijd belangrijk, maar Timms zegt: “Ik geloof dat het opbouwen en behouden van vertrouwen cruciaal zal zijn voor het succes van marketing in de komende jaren. Dat komt omdat de manier waarop we marketing doen afhangt van mensen die ons gegevens toevertrouwen. Hoe meer ze het vertrouwen verliezen, hoe moeilijker het wordt om goede marketinguitingen te doen.” Iets wat in de context van het internet inderdaad waarschijnlijk anders moet worden vormgegeven.
Timms zegt ook iets wat we allemaal wel herkennen: “Als het verkeerd wordt gedaan, voegt personalisatie geen waarde toe en dat merken mensen. Niemand wordt graag op het internet gevolgd door advertenties voor dat paar sokken waar je een keer naar hebt gekeken, of zelfs al hebt gekocht.” Iets wat bijvoorbeeld bij vakanties boeken heel vervelend is: je blijft maar mooie plaatjes zien, ook als je allang je keuze hebt gemaakt. Dus ja, ergens moet het juist persoonlijker worden, of in ieder geval rekening houdend met het feit dat mensen soms gewoon geen interesse hebben nadat ze op iets hebben geklikt (of juist wel en het dus al bezitten, wat de reclame pas echt waardeloos maakt).
Vertrouwen dus, een interessante belofte van een bedrijf dat het vertrouwen in het verleden meerdere malen enorm heeft beschadigd. Zou de nieuwe naam en de nieuwe invalshoek inderdaad het verschil gaan maken? Dat hangt er heel erg vanaf wat er gaat gebeuren met dat veelbelovende Metaverse. In ieder geval zijn er al veel bedrijven die interesse hebben om eraan bij te dragen, maar zullen zij vertrouwen ook hoog in het vaandel moeten hebben staan, of treedt Meta hier niet op als ‘leider’ van het platform, omdat het dat sowieso niet wil zijn. 2022 wordt een interessant jaar: eentje waarin vooral Meta moet zorgen dat er rondom dochterbedrijven Facebook en Instagram één ding absoluut niet mag gebeuren: het vertrouwen van gebruikers beschadigen.