TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te kijken.
Iedereen kent de frustraties van YouTube wel: tegenwoordig kijk je voorafgaand aan je video en middenin je video naar een tot wel tien reclames. Het is om gek van te worden: geen wonder dus dat YouTube vrij veel abonnementen verkoopt waarmee je dat moeten kijken naar reclames als het ware afkoopt. Sure, YouTube Music is een leuke bijkomstigheid, en het offline kunnen bekijken van video’s ook wel, maar de meeste mensen zullen vooral voor een abonnement gaan om die gigantische hoeveelheden commerciële boodschappen te kunnen overslaan.
TikTok kopieert maar wat graag van andere social media (andersom ook natuurlijk, we noemen een Instagram Reels en een YouTube Shorts). Zo ook met die abonnementsvormen van YouTube. Het zou nu een test uitvoeren waarbij een abonnement van 4,99 dollar per maand een optie is. Hierbij kun je de app geheel zonder advertenties bekijken, tenzij een influencer natuurlijk wat ‘sluikreclame’ in zijn video gebruikt, of gewoon een volledige campagne heeft opgezet met een bedrijf.
Die 4,99 dollar valt mee in prijs, waarschijnlijk wordt dat ook wel zo’n 4,99 euro, mocht TikTok het ook naar Nederland halen. De test vindt nu echter plaats in de VS, waar TikTok 113 miljoen actieve gebruikers heeft van 18 jaar en ouder. Of er nog andere mogelijkheden bij dit premium-abonnement komen kijken is onbekend. Het is niet zo hoog in prijs: zelfs goedkoper dan YouTube Premium Lite, waar binnenkort de stekker uit wordt getrokken.
Dit was een voordeliger abonnement dan het zojuist beschreven YouTube-abonnement. Het voordeel ervan is dat je geen reclames meer ziet, het nadeel dat je andere extra’s zoals offline kijken niet hebt. Helaas gaat YouTube stoppen met dat abonnement, wat erg spijtig is: het was ongeveer de helft van het gewone abonnement en dat scheelt op jaarbasis flink.
Straks dus een abonnement op TikTok: en zo wordt de app steeds meer ‘volwassen’. Of simpelweg steeds meer commercieel. Het is grappig om te zien dat veel apps kijken naar abonnementen waarbij je juist kunt betalen om geen advertenties te zien, terwijl op streamingdiensten juist weer een heel andere beweging gaande is. Daar komen steeds meer aanbieders juist met advertenties en reclame, dat je voor lief neemt omdat je abonnement ook aanzienlijk goedkoper is dan wanneer je zonder advertenties en reclames kijkt.