Het was een belangrijke dag gisteren voor Snapchat. De App kreeg een flinke update; je hebt nu de optie om je Snaps altijd zichtbaar te laten blijven en er is een magic eraser, die het makkelijker moet maken om foutjes in je kunstwerkjes weg te werken. [hier lees je er meer over].
Maar dat was niet het enige nieuwswaardige. De cijfers van kwartaal 1 werden ook bekend gemaakt. En die zijn niet best. In Q1 leed Snapchat een verlies van 2.2 miljard dollar. Ook groeit het aantal gebruikers steeds langzamer. In totaal heeft Snapchat nu 168 miljoen actieve gebruikers.
Dat is een stuk minder dan Instagram, met 700 miljoen actieve gebruikers. Dachten we een paar jaar geleden nog dat Snapchat Instagram en Facebook weleens van zijn troon kon gaan stoten, inmiddels weten we waar Instagram en Facebook toe in staat zijn.
Kopieren.
Maar hoe principieel ik in eerste instantie ook was tegen Instagram Stories, als er naar je Snapchat Stories niet meer gekeken wordt, wordt het toch wel lastig om je aan je principes vast te houden. En ik moet dus ook bekennen dat ik Snapchat zelden nog gebruik voor de Story-functie en dat ik Instagram Stories juist steeds vaker gebruik. Sorry Snapchat.
Snapchat Co-founder Evan Spiegel maakt zich trouwens niet zoveel zorgen om het hele gebeuren. Of in ieder geval, hij laat het niet blijken. In een statement dist hij Facebook en Instagram keihard.
Evan: “if you want to be a creative company, you have got to be comfortable with and enjoy the fact that people copy your products if you make great stuff. Just because Yahoo! has a search box doesn’t mean they’re Google.”
Als je een creatief bedrijf bent wordt je altijd gekopieerd. Maar hé Yahoo! heeft ook een zoekfunctie, dat maakt het nog geen Google. Yahoo! met Instagram vergelijken, love your spirit Evan.
Aandeelhouders waren iets minder optimistisch dan Dhr. Spiegel. Aandelen van Snapchat’s moederbedrijf Snap. Inc. daalden gisteren met 24%. Oeps.