01.06.2017
Social Media

Social media-bedrijven blokkeren steeds meer haatzaaierij

By: Patrick Smeets

BlogSocial Media

De EU is redelijk tevreden: bedrijven als Facebook, Twitter en YouTube halen steeds meer en steeds sneller haatzaaiende content weg als respons op druk van de Unie. De bedrijven hebben vrijwillig besloten om hier meer aandacht aan te geven en belastend materiaal binnen 24 uur te tackelen.

Er wordt ook meer gedaan dan alleen maar weghalen. Er wordt ook beter samengewerkt met burgerorganisaties en de andere kant van het xenofobe en racistische narratief wordt ook gepromoot.

Nog langzaam

We zijn er echter nog lang niet: Facebook heeft bijvoorbeeld een verbetering van 50 procent naar 58 procent als het gaat om reageren op haatzaaiende content binnen 24 uur, zo zegt Reuters.

Twitter doet het iets beter: die zijn geklommen van 23,5 naar 42,5 procent. Wie achterblijft is Google met YouTube: die zijn gezakt van 60 procent naar 42,5 respons binnen de 24 uur.

Wat het meeste wordt gedaan is toch gewoon verwijderen. In plaats van een derde afgelopen december wordt er nu bijna twee derde van de foute content verwijderd. Netjes!

Niet meer optioneel

Facebook, YouTube en Twitter halen nu nog alles vrijwillig weg, maar binnenkort wordt het gewoon verplicht: de EU-ministers hebben vorige week plannen goedgekeurd die bedrijven dwingen om dit te regelen. Duitsland gaat nog verder: daar kunnen de bedrijven tot 50 miljoen boete krijgen als ze niet snel genoeg reageren.

Wat wordt er het meeste weggehaald? Xenofobie, specifiek richting immigranten en vluchtelingen, is het meest voorkomende kwaad op de sites. Dat wordt op de voet gevolgd door algemene moslim-haat. Het zal je baan maar zijn, om al die ellende (en erger) weg te moeten halen. De kans dat er meer vacatures komen in die richting is echter groot.

[Afbeeldingen © Kadmy – Fotolia]

Share this post