By: Laura Jenny
Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieuwend? Deze week bestaat Facebook 20 jaar. We kijken terug, en vooruit.
Er zijn weinig websites waarvan we het ontstaan zo goed weten als dat van Facebook, wat mede te danken is door ten eerste het bijzondere verhaal, maar ook de film The Social Network. Daarin zagen we hoe Mark Zuckerberg gewoon een smoelenboek maakte op zijn universiteit, maar voor hij het wist social media uitvond. Tuurlijk, er was toen al MSN, en er waren wel profielensites, maar echt een social medium met ook veel meer nadruk op het sociale aspect, en het openbare profiel, dat bestond toen nog niet echt. Geen wonder dus dat Facebook al snel uitgroeide naar veel meer dan alleen een universiteitssmoelenboek. Inmiddels gebruiken 3 miljard mensen Facebook en dat is onvoorstelbaar.
Tegelijkertijd zien we echter dat die 3 miljard mensen allang niet meer elke dag posten wat ze gaan eten, dat hun kind zijn eerste schooldag beleeft of wat ze gaan stemmen tijdens de verkiezingen. Facebook is vooral een platform geworden waarmee we inloggen op andere websites, waarmee we groepen bezoeken en bijvoorbeeld evenementen vinden. Er zijn zeker mensen die nog wel posten, sommigen zelfs meerdere malen per dag, maar Facebook heeft na al die jaren wel een iets andere status gekregen. Toch blijft het een social medium waarop je bijvoorbeeld goed contact kunt houden met je familie die in een ander land woont, of waarin je iemand kunt taggen van hey, is dit niet leuk voor jou? Het is dus zeker niet helemaal doodgeslagen als een biertje dat al veel te lang op de bar staat. Maar wel is het inderdaad wat minder bruisend.
Denk maar eens aan wat Facebook de afgelopen jaren nu echt heeft vernieuwd? Het ziet er nog vrijwel hetzelfde uit, er zijn weinig interessante nieuwe mogelijkheden toegevoegd en je merkt dat Meta met andere dingen bezig is, zoals AI, het metaverse en natuurlijk Instagram en het nieuwe Threads. Bovendien moet Mark Zuckerberg zich ook regelmatig met juridische zaken bezighouden, zoals Cambridge Analytica, de EU die ze te machtig vindt en meer. En ja, misschien kunnen we Zuckerberg er ook wel om waarderen: in een wereld waar altijd alles meer en groter moet, houdt hij het met Facebook vooral lekker stabiel. Het is zeker gezien de komst van AI steeds belangrijker dat er regels zijn en moderators, versus een leuke nieuwe mogelijkheid. Daar lijkt Zuckerberg met zijn team vooral mee bezig te zijn: dingen veiliger proberen te maken en goed houden, in plaats van steeds allerlei nieuwe mogelijkheden introduceren.
Zeker nu de Digital Markets Act eraankomt, zal Facebook er ook aan moeten geloven. 7 dagen geleden plaatste Meta dan ook een blog waarin het stelde dat je Facebook en Instagram uit elkaar kunt halen (dus kunt ontkoppelen). Dat zijn de veranderingen die komen: geen gekke filters, geen verregaande video-editmogelijkheden: Facebook blijft daarmee simpel en dus ook toegankelijk. 3 miljard mensen is heel veel, maar dat had waarschijnlijk zelfs niet eens gelukt als het de Snapchat-manier had opgepakt, waarin vaak veel meer gebeurt en het daardoor moeilijker wordt voor bepaalde groepen mensen om het te gebruiken. Facebook heeft dat niet en daarom is het misschien een beetje een fossiel onder de social media, met twintig jaar op zak is het wel een icoon dat zeker rond 2010 heeft gezorgd voor een enorme ommezwaai in hoe we internetten, maar ook hoe we met elkaar omgaan. En dat is misschien een beetje saai, het is wel prijzenswaardig. Proost, Zuck!