Spotify heeft zijn jaarlijkse marketingsuccesverhaal weer op zijn gebruikers losgelaten: Spotify Wrapped is online. Het jaarlijstje waarin je kunt lezen dat je dit jaar 143 genres luisterde en 1.877 artiesten. Het lijstje waaruit blijkt dat je 32.339 minuten hebt geluisterd en dat dat 83 procent meer is dan andere luisteraars in Nederland. En zelfs wat je audio-aura is. Het is gearriveerd. En dat heb je waarschijnlijk allang gezien.
Spotify maakte eerst zijn Wrapped-lijst vooral om te laten zien wat je persoonlijk zoal hebt geluisterd, maar het is gebleken dat iedereen het volop online deelde, waardoor de lijst steeds meer is toegespitst op delen. Spotify lijkt niet meer zo fanatiek in te zetten op podcasts. Ze komen nog wel voorbij, maar er is meer aandacht voor muziek en bijvoorbeeld een grappige mini-quiz die je met je vrienden kunt delen. Sterker nog, het komt aan het einde van de presentatie zelfs met meerdere visuele manieren om de samenvatting van jouw Spotify-jaar op je social media te zetten.
Helaas is er op dit moment een groot aantal mensen dat zijn Spotify Wrapped niet kan bereiken. Hopelijk wordt hier snel een oplossing voor gevonden, want anders hebben sommige muziekfans straks helemaal geen nagels meer:
Maar we zien ook veel succesvolle Wrapped-posts voorbij komen. Dat delen wordt elk jaar volop gedaan en dat is dit jaar niet anders. Net als muziek blijkt het lijstje weer heel wat emoties los te maken. We verzamelden dan ook de leukste tweets van mensen die geshockeerd, geïrriteerd of simpelweg dolgelukkig op hun jaarlijst reageren:
Er zijn meer mensen die graag een Netflix Wrapped zouden zien:
Sommige mensen zetten het jaarlijstje slim in:
Er wordt ook alvast naar de toekomst gekeken:
Die hangjongeren van tegenwoordig…
De Speld is er ook weer als de kippen bij:
Op Tinder en andere datingsites wordt straks niet meer gevraagd naar een sterrenbeeld…
Er is ook een nieuw onderwerp bij contractbesprekingen:
Er is bij veel mensen waarschijnlijk meer Spotify geluisterd dan in andere jaren, en deze twitteraar weet wel waarom:
Er wordt in ieder geval lustig op los geanalyseerd, dus pas op met het delen van de jouwe:
Helaas hoeven we niet te doen alsof…
Veel mensen vinden al die jaarlijstjes vooral heel confronterend:
Maar hé, ook als je Wrapped tegenvalt, bekijk het positief!
Nieuwsgierig naar je Spotify Wrapped? Je vindt hem binnen de Spotify-app op de homepage. Je krijgt in de lijst meteen de mogelijkheid om je meest afgespeelde tracks van 2021 als aparte playlist tussen je playlists te zetten, mocht je geen genoeg krijgen van de muziek die je hoort onder je Spotify Wrapped. En wil je je lijst van volgend jaar beïnvloeden? Spotify schijnt van 1 januari tot en met 31 oktober te meten, dus als je nog heel foute muziek wil luisteren, dan kun je Zwemmen in Bacardi Lemon het beste heel december luisteren, in plaats van in januari.