Social medium Threads was lang een leuke speeltuin voor mensen die zich niet meer zo thuisvoelden op X of gewoon hun hersenspinsels wilden delen, maar nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.
Er wordt verwacht dat Threads vanaf begin 2025 niet meer die schone ervaring zal zijn die het nu is. De app wordt waarschijnlijk voorzien van advertenties, al is het nog onduidelijk hoe die er precies uit zullen gaan zien. In ieder geval zouden de eerste stappen richting reclame in de social media-app rustig worden gezet: niet meteen alle toeters en bellen, maar een paar advertenties om mensen te laten wennen en wellicht ook te testen hoe er wordt gereageerd.
Threads lijkt in 2025 wat volwassener te worden en we kunnen ons dat goed voorstellen: Meta heeft inmiddels al 275 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Dat zijn heel veel ogen die advertenties kunnen nuttigen. Threads werd vorig jaar gelanceerd als een app die onder Instagram valt. Je logt er ook op in met je Instagram-account. Iets waar niet iedereen enthousiast over is, maar wat het wel heel laagdrempelig maakt om het te gebruiken en snel de mensen te vinden waar je al veel mee praat.
Bedrijven zitten er ook al op, zij het nog wat mondjesmaat. Bedrijven posten natuurlijk vooral om hun producten te promoten en dat gebeurt ook wel, maar echte advertenties zijn er nu nog niet op Threads te vinden. Daar komt straks dus verandering in. Waarschijnlijk gaat Meta vanaf januari in zee met een klein groepje adverteerders en gaat het testen wat werkt. Het zal waarschijnlijk werken zoals op X, waar je om de zoveel posts een advertentie voorbij ziet komen. We verwachten geen advertenties die je hele scherm overnemen.
Maar mocht je overwegen om van social medium te wisselen, dan is het goed om rekening te houden met het vercommercialiseren van Threads. Zeker als je juist wil overstappen op dit Meta-social netwerk omdat je denkt: daar is het lekker clean, dan zal je van een koude kermis thuiskomen als het nieuwe jaar aanbreekt.
Het is echt nog afwachten hoe Threads het verder zal inkleden: worden het bijvoorbeeld advertenties met video die ook hardop en automatisch beginnen te spelen, zoals TikTok-video’s dat ook doen zodra je de app opstart? Of zijn het meer tekstuele advertenties met een afbeelding waar je in een snelle veeg voorbij gaat? Het is afwachten hoe dat zich verder zal ontvouwen, maar ook met welke adverteerders Meta in zee gaat.