Gaat TikTok YouTube achterna? Het social media slash videoplatform is zich steeds meer aan het bezighouden met advertenties en dat blijkt ook nu weer. TikTok toont nu namelijk ook reclame in de zoekresultaten.
Het gaat hiermee eigenlijk vooral Instagram achterna, dat sinds een paar maanden ook advertenties in de zoekresultaten toont. De twee kopiëren voortdurend wat de ander doet en hierdoor lijken de twee enorm veel op elkaar. Het is dan ook geen verrassing dat TikTok ook nu in de voetsporen van Instagram volgt, met een vleugje YouTube, want dat heeft ook flink de voet op het gaspedaal waar het gaat om de hoeveelheid reclame waarmee je als gebruiker te maken krijgt.
Het is op TikTok wel extra vervelend, omdat TikTok nog meer dan Instagram door veel jongeren als een soort Google wordt gebruikt. Even kijken wat voor haarstijl je vandaag hebt, even een feitje opzoeken: jonge mensen schijnen daar TikTok voor te gebruiken, naast dat ze ook regelmatig worden verrast door bijvoorbeeld nieuwe merken en producten. Zo zouden er meer 1,5 keer meer gebruikt een nieuw merk of product op het platform ontdekken vergeleken bij andere platformen. 58 procent van de TikTok-gebruikers ontdekt nieuwe merken op TikTok.
In een blog schrijft TikTok: “Daarom zijn we verheugd de lancering aan te kondigen van de Search Ads Toggle, een nieuwe functie op TikTok Ads Manager waarmee merken advertenties kunnen weergeven in de zoekresultaten van TikTok. De Search Ads Toggle maakt gebruik van de bestaande In-Feed Ad-creaties van adverteerders om advertenties weer te geven naast organische zoekresultaten van relevante zoekopdrachten van gebruikers. Met de Search Ads Toggle kunnen merken het bereik van hun campagnes uitbreiden naar gebruikers met een hoge intentie die op zoek zijn naar informatie die relevant is voor hun bedrijf.”
Je kunt die zoekadvertentie-schakelaar inschakelen en dan worden er automatisch advertenties aangemaakt die iets te maken hebben met wat de gebruiker zoekt. Je kunt ze ook herkennen, want ze worden weergegeven als ‘gesponsorde’ inhoud. Zo worden advertenties nog beter getarget, maar zijn ze tegelijkertijd wel enigszins los te zien van de zoekresultaten omdat er die ‘gesponsord’-melding bij staat. Volgens TikTok hebben adverteerders er flink baat bij. “Het zorgt ook voor resultaten. Intern onderzoek van TikTok toont aan dat 70% van de advertentiegroepen met de Zoekadvertentieschakelaar “aan” efficiëntere prestaties zien in vergelijking met niet, als gevolg van efficiëntere conversies die afkomstig zijn van zoekadvertenties.”
Wanneer je als gebruiker op zoeken klikt, dan is de ad te zien in de TikTok-ervaring zelf, gewoon door de feed heen. Je kunt daarbij blijven scrollen zoals je gewend bent.