Wat krijg je als je meer ‘vrijheid’ op een platform wil en mensen hier ook nog voor laat betalen? Scheve verhoudingen. Maar ook copyrightproblemen. Zo zetten mensen telkens de volledige Super Mario Bros.-film in een tweet online. En op die manier hebben heel veel mensen de complete film al gezien.
Er zijn al meer dan 9 miljoen (!) mensen die via Twitter de Super Mario Bros.-film hebben zitten kijken, in plaats van een kaartje te kopen en een bezoek te brengen aan de bioscoop (tenzij ze hem twee keer wilden zien uiteraard). Het is een gigantisch aantal, waar Nintendo uiteraard niet blij mee zal zijn. Tegelijkertijd is het de vraag of het het erg merkt: het heeft afgelopen weekend de magische grens van 1 miljard dollar aan ticketverkopen voor de bioscoopfilm bereikt.
Het gaat hier echter om het grotere plaatje. Het feit dat mensen met een Twitter Blue-abonnement video’s op Twitter kunnen zetten van een uur, zorgt dat menig film (in meerdere tweets) op het platform worden gezet. Avatar: The Way of Water is er ook op te vinden. Twitter heeft een gigantisch platform met nagenoeg geen mods meer, waardoor dit soort problemen de kop opsteken. Als je het grote deel van je compliance-team ontslaat, dan vergroot je de kans dat dit soort copyrightproblematiek je platform opsluipt.
De Mario-film zou er nu weer af zijn gehaald, maar de originele tweet heeft sinds 28 april dagenlang online gestaan voor al die 9,3 miljoen mensen om te kijken. Het is ook erg makkelijk om een film online te zetten, want je hoeft alleen maar een Twitter Blue-account te hebben (het abonnement van Twitter dat 11 euro kost (of 9 euro direct via Twitter) en je hebt de mogelijkheid om video’s van een uur lang te plaatsen. Maak een Twitter-draadje met een deel 1 en een deel 2 en je hebt de anderhalf uur durende gamefilm zo online.
Twitter strijdt er overigens niet voor om de video’s online te laten staan: ze worden wel degelijk verwijderd. Dat moet ook wel, want er zijn allerlei wereldwijde, bindende afspraken waaraan je je moet houden. Als Nintendo dus naar Twitter rapporteert dat er copyrights worden verbroken, dan is Twitter verplicht om hier iets aan te doen. Dat doet het echter wel reactief: het zal niet uit zichzelf snel zodanig moderaten dat de film wordt gezien en wordt verwijderd.
Dat lijkt raar, want het is juist wel makkelijk: er is vast wel ergens te zien wanneer iemand een uur aan film erop zet en je kunt er ongetwijfeld slimme tech op loslaten om de toegevoegde video te herkennen als film… Zeker een machtig man als Twitter-baas Elon Musk zou deze tech allang moeten hebben: waarom het dan niet inzetten? Zou het een staartje krijgen? Nintendo kennende, denken we van wel.