Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instagram waar het om advertenties gaat. De advertenties werden namelijk weergegeven naast content die veel te ver ging en zelfs kinderen seksualiseerde.
De Wall Street Journal ontdekte dit toen het een account maakte dat jonge gymnasten volgde, net als cheerleaders en influencers. Wanneer er vervolgens met dat account door Reels werd gegaan, viel het op dat er allerlei onsmakelijke content werd getoond, zoals seksuele video’s met volwassenen, maar ook beelden van kinderen die seksueel gesproken echt op en over het randje waren. Vervolgens kwamen er dan advertenties voorbij voor Tinder, Bumble, Walmart en Disney.
Nu wil Disney of Walmart daar uiteraard ook niet mee geassocieerd worden, kunnen we ons zo voorstellen, maar voor datingapps die vaak al snel verkeerd worden bekeken is dat nog veel belangrijker. Reden voor Bumble en Tinder om te zeggen: wij adverteren niet meer op Instagram. Zolang het social medium niet kan garanderen dat die nare beelden niet verschijnen, zullen deze datingapps zich verre houden van adverteren op het social medium.
De reclames zouden voorbij komen tussen een video van iemand die het gezicht van een levensgrote latexpop aaide en een jong meisje wiens gezicht geblurd is, maar wel haar shirt omhoog trekt en haar middenrif laat zien. Een ander voorbeeld is een Pizza Hut-commercial die kwam na een video van een man die op een bed lag met zijn arm om een meisje van 10. Nu kun je denken: hoe weten ze nou dat het een meisje van 10 is? Wel, dat stond in de omschrijving.
Match Group geeft aan dat het Meta niet wil betalen om hun merken aan predators aan te raden, of überhaupt in de buurt wil zijn van die content. Je zou denken dat Meta nu zijn best gaat doen om dit te veranderen, maar in plaats daarvan zegt het dat WSJ wel een heel specifieke ervaring had gebouwd binnen het social medium. Dat zou helemaal geen goede representatie zijn van wat miljarden gebruikers zien. Sterker nog, het zegt dat zijn systemen heel effectief zijn in het verminderen van schadelijke content en dat er miljarden euro’s zijn gestoken in veiligheid en oplossingen voor merken.
Hoe Meta het ook wil draaien: het is bizar dat zulke content überhaupt op Instagram voorkomt. Immers doet het al moeilijk over een vrouwentepel. Het is ook opvallend dat het het blijkbaar niet betreurd dat dit is gebeurd. Het lijkt vooral geïrriteerd dat WSJ zo’n profiel heeft gemaakt, in plaats van dat het toegeeft dat het algoritme hier toch echt problematisch is. Een goede reden dus voor Match om zijn advertenties van Instagram (en waarschijnlijk ook Facebook) terug te trekken.