Influencer marketing. Lastig, toch? Steeds meer bedrijven laten hun producten en diensten promoten door influencers. Dit kunnen bijvoorbeeld bloggers of vloggers zijn. Op social media zien we ook in 2020 de invloed van influencers gigantisch groeien, en dan met name op Instagram. Maar wat betaal je zo’n influencer nu precies? In dit blog leggen we je uit waar je op moet letten en hoe je de beste deals sluit!
Als we het hebben over influencer marketing roept de vergoeding altijd de meeste vragen op. Waarschijnlijk omdat het nog een beetje natte vingerwerk betreft. Alsof je naar de markt gaat en daar op zoek gaat naar de beste deal met wat handjeklap. Toch hoeft het niet lastig te zijn om je als bedrijf in de influencer wereld te begeven. Zo zijn er wat standaard zaken waar je altijd rekening mee kunt houden. Of je nu een klein of groot budget hebt, je kunt altijd rendabele samenwerkingen aan gaan met influencers!
Ga je aan de slag met influencer marketing en op zoek naar passende gezichten voor jouw merk? Dan zijn er verschillende factoren die de tarieven bepalen of kunnen beïnvloeden:
Een logische: het aantal volgers dat de betreffende influencer heeft, is zeker van invloed op de mogelijkheden en tarieven. Je kunt een nano-influencer met 5k volgers niet vergelijken met een influencer als NikkieTutorials met maar liefst 14.1 miljoen volgers. Hoe meer volgers, hoe meer aandacht en hoe meer waarde elke vorm van content heeft.
Het engagement (of betrokkenheid percentage) van een influencer geeft een goede inschatting van het potentiële aantal fans dat je kunt bereiken. Simpelweg omdat niet alle volgers worden bereikt door het algoritme en ook niet alle volgers zich bezig houden met wat er wordt gepost. Het percentage aan engagement is wat ons betreft nog belangrijker dan het aantal volgers. Je hebt namelijk niets aan niet relevante volgers, maar wel veel aan fans die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de content die de influencer deelt.
Natuurlijk is ook het type content van belang. Je kunt je voorstellen dat het meer inspanning kost om een volledige YouTube video in elkaar te zetten dan een Instagram Story te maken. Bepaal van te voren welke deliverables je graag wilt zien, en leg deze voor. Laat dit ook afhangen van de kwaliteiten van de influencer en maak gebruik van hun meest populaire platformen. Zo kan het zijn dat je bij de ene samenwerking voor een blog kiest, en bij de andere juist enkel social media platformen inzet.
Ook het type influencer dat je kiest, kan invloed hebben op de tarieven en beloningen. Ben je vooral op zoek naar de kleinere influencers met een loyale fanbase? Of ga je voor een bekende Nederlander? Hier zit een groot verschil in. De kleine influencer is bezig met het opbouwen van zijn of haar reputatie. Grote kans dat hier een kleinere beloning tegenover staat dan bij een doorgewinterde BN’er. Ook zal een bekende influencer niet altijd gelijk de ruimte hebben om aan jouw campagne te kunnen werken waardoor je misschien niet direct aan de slag kunt.
Er zijn verschillende manieren om een influencer uit te betalen in ruil voor zijn of haar content. Natuurlijk is geld een voor de hand liggende, maar wist je dat er ook andere manieren zijn om een influencer te belonen?
Als de ruimte er is, dan is geld de meest aantrekkelijke beloning voor een influencer. Je betaalt ze voor hun dienst. Simpeler kan niet. Vind je het lastig om te bepalen wat je dan precies moet betalen? Wij sommen onze richtlijnen voor een aantal platformen voor je op. Ga vooral ook in gesprek met de betreffende influencer en onderhandel! Soms kan het bijvoorbeeld helpen om hen eerst een voorstel te laten doen.
Instagram: 20 euro per post en per 1.000 followers
Facebook: 15 euro per post en per 1.000 followers
YouTube: 50 euro per video en per 1.000 subscribers
Blog: 50 euro per post en per 1.000 unieke bezoekers
Je kunt ook werken op commissie. Geef de influencer bijvoorbeeld een persoonlijke kortingscode om te promoten en geef hier een percentage aan commissie op. Zo snijdt het mes aan twee kanten: jij profiteert van de promotie van jouw product, de influencer van de bijkomende commissie.
Tip: zorg er voor dat de aangeboden commissie ook aantrekkelijk genoeg is. Denk dan aan een percentage tussen de 5 en 25% afhankelijk van wat voor type product de influencer moet promoten.
Heb je een beperkt budget? Dan kun je gratis producten weggeven. Vraag in ruil voor een product bijvoorbeeld content in de vorm van een review, een video of meerdere social media posts. Afhankelijk van de waarde van het product kun je meer of minder deliverables met de betreffende influencer afstemmen.
Is er meer ruimte in budget? Dan kun je natuurlijk ook een combinatie maken van gratis producten en een beloning of commissie.
Organiseer je evenementen die relevant zijn om door influencers te laten promoten? Geef ze dan als ‘betaling’ het evenement cadeau. Dit kan in combinatie met de bijbehorende reis, hotelovernachting en andere luxe voorzieningen zijn. Je zorgt zo dat de influencer een unieke ervaring heeft! Door samen met je influencer een evenement of reis mee te maken kun je tegelijkertijd ook een langdurige relatie met elkaar opbouwen, als dit gewenst is natuurlijk.
Met een influencer campagne introduceren we het nieuwe innovatieve robotstofzuigermerk ZACO (voorheen iLIFE) in Europa. Voor deze campagne zijn we op zoek gegaan naar een groep influencers die een robotstofzuiger uit de lijn van 10 verschillende robots intensief wilden testen.
De beloning is in de vorm van een gratis product: de betreffende robotstofzuiger die ze gaan testen. In ruil hiervoor maken de influencers content op Instagram, Instagram Stories, Facebook en op hun (relevante) blogs. Ook hangt er een commissie aan vast: de influencers ontvangen een persoonlijke kortingscode om te delen met hun fans. Voor iedere aanschaf met hun kortingscode ontvangen ze een commissie van 5%. Dit maakt een dergelijke samenwerking extra aantrekkelijk!
Weet je niet waar je moet beginnen, heb je een sparringpartner nodig of besteed je influencer marketing liever helemaal uit? Dat snappen we heel goed. Dan helpen wij, Red Banana, online partner van Dutch Cowboys, je graag verder! Wij zijn als online media specialisten dag in dag uit bezig met de groei van jouw merk. Neem contact op met onze social media managers voor alle mogelijkheden.