WhatsApp-kanalen zijn voor veel bedrijven nog een grote uitdaging. Het is bijna niet mogelijk om verified te raken op WhatsApp, waardoor het kanaal dat je op de app begint niet vindbaar is.
Je kunt, als je bijvoorbeeld een website runt, een WhatsApp-kanaal maken. Of dat nu is voor de mensen van hondentrainingsorganisatie Snuffie of voor je bedrijf in marketing: de reclame ervoor zal je zelf moeten maken. Het is niet mogelijk om een kanaal te vinden via de zoekfunctie, tenzij dit kanaal geverifieerd is. Tot op heden was de enige optie dan om een linkje te plaatsen op je site met de een oproep aan mensen om je WhatsApp-kanaal te volgen. Of dit linkje bijvoorbeeld rond te sturen op WhatsApp.
Nu lijkt er een nieuwe mogelijkheid bij te komen, namelijk de optie om een QR-code van je kanaal te delen. Dat kwam WABetaInfo tegen in de code van de app. Vaak komen dingen die die site vindt wel naar WhatsApp, al verschilt het soms hoe lang het duurt. We verwachten niet dat het heel lang duurt: WhatsApp heeft immers de mogelijkheid al om je profiel te delen met een QR-code en dit is een verlengde daarvan.
Het is jammer om te zien dat WhatsApp niet wat rigoureuzer met de Kanalen omgaat. Ze zijn toch een beetje weggestopt zo onder een ander tabblad en als je niet zelf bewust kiest om meldingen te ontvangen van kanalen, dan zou je spontaan vergeten dat ze er waren. Vooral het feit dat kanalen niet goed te vinden zijn in de zoekfunctie maakt het tot nu toe een grote uitdaging, zeker voor mensen die met hun kanaal zoveel mogelijk mensen willen bereiken.
Tegelijkertijd is het ook veel bezig met de statusupdate, de ‘Stories’ van WhatsApp. Dat is een functie waarmee je eve snel kun laten zien wat je aan het doen bent, en wat vervolgens herkenbaar is aan een gekleurd cirkeltje om je profiel. Je kunt daar tegenwoordig bijvoorbeeld mensen in taggen en er worden meer integraties gemaakt met Instagram. Het zijn grappige functies, maar WhatsApp doet het duidelijk rustig aan: het lijkt toch te willen blijven focussen op het gewone chatgedeelte. Daar is op zich niks mis mee, maar tegelijkertijd mogen de Kanalen wel wat meer aandacht krijgen om te zorgen dat bedrijven en overige organisaties via deze weg ook meer mensen kunnen bereiken. Dat is juist op het geliefde WhatsApp heel interessant.