Vraag jij je ook wel eens af waarom de ene LinkedIn post beter presteert dan de ander? Of wat een aantal best practices zijn om het algoritme te slim af te zijn? En daarmee meer bereik te genereren met jouw (toekomstige) LinkedIn posts? Dan heb ik goed nieuws. In dit artikel nemen we jullie mee in de belangrijkste inzichten over het algoritme van LinkedIn en hoe je hiermee meer zichtbaarheid kunt creëren. Deze inzichten zijn gebaseerd op onze eigen experimenten die we hebben uitgevoerd als Growth Hacking agency.
Inzichten
Het LinkedIn platform wil de gebruiker zo lang mogelijk vasthouden. Om deze reden worden links naar externe pagina’s niet gestimuleerd door het algoritme. Content die linkt naar een extern platform verlaagt de bereik op je posts. In concrete cijfers:
Één externe link -50% bereik;
> 1 externe link meer dan -70% bereik.
Wij adviseren, afhankelijk van je doel, om de link te plaatsen in de comment of in je post. Is je doel bereik? Plaats je link in de comments. Een voorbeeld hiervan is deze post van Jordi Bron die aankondigt in een “storytelling” post een nieuw label te hebben opgericht en de link van de website in de comments plaatst.
Is je doel conversie? Dan plaats je de link in je post. Doe dit bijvoorbeeld wanneer je een webinar of vacature promoot.
Tip: Meet of er ook daadwerkelijk op je link wordt geklikt die je hebt toegevoegd. Dit doe je door er een UTM-link van te maken.
“Kun je mijn post delen?”
De volgende keer wanneer iemand dit vraagt, doe dit dan niet. Gedeelde posts hebben in vergelijking tot posts die, zelfs als ze opnieuw geschreven worden, -85 tot -90% bereik.
In plaats van een post te delen, plaats een reactie of neem in grote lijnen de post over en plaats die dan zelf opnieuw. Een reactie op jouw posts van derden resulteert in gemiddeld 8% meer bereik.
De eerste twee uur na het plaatsen van je post is cruciaal voor het bereik. Je wilt dus jouw post op het moment plaatsen wanneer de meeste gebruikers actief zijn.
Sproutsocial heeft hier onderzoek naar gedaan.
In bovenstaande afbeelding is terug te zien dat maandag tot en met vrijdag tussen 8:00 en 11:00 het beste moment is om te posten.
Hier zijn wij zelf mee gaan experimenteren. Hieruit blijkt dat ons netwerk voornamelijk actief is op dinsdag t/m vrijdag tussen 08:00 en 11:00.
Kortom: laten we ons niet blindstaren op dit soort onderzoeken maar ook vooral zélf testen wat het best voor onze situatie werkt.
Tip: Plaats niet meer dan één post per 24 uur. Het gevolg is namelijk dat het bereik op de post die je hiervoor deelde wordt belemmerd en dus praktisch gezien verdwijnt uit de tijdlijn.
We kennen allemaal het gevoel dat je bent getriggerd bent om op de “meer weergeven” knop te klikken bij een post, het clickbait gehalte. Dit is wat jij ook eigenlijk moet zien te realiseren met de eerste zinnen van jouw post.
Het feit is namelijk dat het algoritme van LinkedIn meer waarde toekent aan een kik op “meer weergeven” in plaats van een “interessant”. Wanneer je post langer is dan 250 tekens, heb je deze knop bij jouw post.
Gebruik ter inspiratie bijvoorbeeld dit voor de eerste zinnen van jouw post:- Misschien weet je het nog niet, maar……
– Wat ik nu toch meemaakte….
– Herkenbaar?
– Als je nu écht eens wilt weten hoe (of waarom, waar, wie..)
Als je besluit om personen of bedrijven te taggen in jouw post, kan dit meer views genereren. Hier ligt de nadruk op ‘kan’. Hou rekening met de volgende feiten:
– Als de getagde personen niet reageren, resulteert het in 40 tot -50% minder bereik;
– Als de getagde personen wél reageren, resulteert het in 10 tot 15% meer bereik.
De volgende keer dat je dus besluit om mensen te taggen in jouw post, vraag ze ook om te reageren.
Het gebruik van hashtags kan zorgen voor flink meer bereik. Hashtags zijn dan ook de basis van jouw content. Zo kunnen jouw waardevolle bijdragen eerder worden opgevangen door mensen uit dat specifieke vakgebied.
Sinds wij als Growth Hacking agency gebruik zijn gaan maken van de #PR is ons bereik op verschillende posts met 10% gestegen. Op basis van het algoritme moedigt LinkedIn 3 tot 5 hashtags aan. Meer dan 5 resulteert in een nadelig bereik op je post.
Voordat je bepaald welke hashtags je gebruikt, zoek eerst via de zoekfunctie in LinkedIn op een bepaalde hashtag.
Als je dan vervolgens op een post klikt, kun je ook op die specifieke hashtag klikken. Je komt dan in een omgeving waarin je het aantal volgers kunt inzien.
Onderzoek welke relevante hashtags voor jou de meeste zoekvolume hebben én gebruik die vervolgens consequent in je posts. Deze inzichten kunnen jou helpen om meer bereik en zichtbaarheid op LinkedIn te creëren.
Bonustip: LinkedIn heeft een nieuwe update doorgevoerd. Je kunt vanaf nu jouw ervaringen uitlichten met specifieke vaardigheden.
Ga hiervoor naar je profiel, scrol naar je ervaringen, klik op de pen en scrol naar vaardigheden, om die vervolgens hier toe te voegen.
Dit artikel is geschreven door Pieter Res, in samenwerking met Boyd Visser en Jason van der Drift van Red Panda Works.
[Fotocredits –
Urupong © Adobe Stock]