Iedereen wil tegenwoordig een influencer zijn, maar als je er je werk van wil maken staat je nog een hoop te doen. Je moet niet alleen zorgen dat je structureel content hebt voor al je volgers, maar er moet natuurlijk wel ook een boterham verdiend of gesponsord worden en dus is het wel de moeite om rond te kijken voor gesponsorde deals, posts, video’s of wat je dan ook maakt. Dan heb je een mediakit nodig, zodat geïnteresseerde partijen weten wat je in je mars hebt en wat ze kunnen verwachten als ze iets bij je wegzetten.
Zo’n mediakit is voor iedereen altijd een crime: je moet die up-to-date houden, maar als er in de dagelijkse rat race om leuke dingen te blijven posten nog wel eens achterwege blijft is het wel het updaten van die mediakit. Krijg je dan een keer interesse, ben je weer een halve dag bezig om je relevante gegevens te updaten en je meest recente successen te laten zien. Gedoe, dus. Maar er is hoop!
Zine is een geautomatiseerde mediakit die zelf in jouw feeds kijkt en op basis van de cijfers daarvan een online mediakit klaar heeft staan voor iedereen die je een voor jou gemaakte link doorstuurt. Het is voorbereid op de toolkit van de moderne influencer: Instagram, YouTube, Facebook, Twitter, Snapchat en je blog (via de rss feed) zijn moeiteloos te linken en daarnaast kun je natuurlijk zelf nog een introductie of bio maken.
Je kunt aangeven waar je vooral of schrijft of post, van tech tot travel tot ouderschap, en je kunt zelfs aangeven of je huisdieren of kinderen hebt. Je kunt aangeven of je openstaat voor tabaks- of alcoholpromotie en daarnaast kun je precies aangeven voor welk soort samenwerkingen je beschikbaar bent. Alleen betaald, in ruil voor een product op basis van gave events, het kan allemaal. Je kunt zelfs aangeven wat je betaald wilt krijgen voor welk soort post zodat adverteerders direct weten waar ze aan toe zijn.
Als dit allemaal wat cynisch klinkt: dat klopt. Je laten betalen als influencer (of content creator) is een grijs gebied en als je daarin terecht komt is het altijd de vraag hoe lang je stem nog echt de jouwe is, maar dat doet er voor dit verhaal niet toe. Als je dan toch dealtjes gaat sluiten, dan is het handig om alles bij elkaar te hebben en in die zin is Zine heel gemakkelijk. Het kost je als influencer niks, want (vermoedelijk) wordt de adverteerders een percentage afhandig gemaakt als ze via het platform een deal met je sluiten.
Kan geen kwaad dus om je aan te sluiten, want de site gaat verder wel netjes om met de toestemmingen die het vraagt van je social media-accounts. Of Zine echt een grote vlucht gaat nemen moeten we nog maar zien, dat hangt er helemaal van af of een aantal grote influencers zich ook aansluiten bij het platform. Het aantal opties dat je hebt om je mediakit te fine-tunen is nog heel beperkt op dit moment, dus ideaal is het nog allemaal niet. Als kleinere startup-influencer pak je echter alle strohalmen aan die je kunt krijgen, dus hup aanmelden maar!
[Afbeeldingen © Corepics – Adobe Stock]