Visuele content ís de sleutel voor online succes! In zijn blog ‘Het visuele succes van 2015’ stelt Jesse Gosse:
“Geen praatjes maar plaatjes! Het web wordt gestaag gevuld met allerlei soorten content. Om jouw boodschap snel en effectief over te brengen, is sterke, visuele content dus onmisbaar. Het brein verwerkt beelden immers tot 60.000 keer sneller dan tekst en 90 procent van de informatie die naar ons brein wordt gestuurd, is visueel.”
Met een webinar breng je jouw boodschap visueel maar ook persoonlijk over én interacteer je live met je publiek. Sinds 2013 gaven wij meer dan 100 webinars voor ondernemers. Die kennis deel ik graag met je.
Bereid je goed voor
Voor elke presentatie, dus ook jouw webinar, geldt dat succes valt of staat met een goede voorbereiding.
De 10 tips voor een goed webinar:
- Kies het juiste tijdstip voor de uitzending van het webinar. Stel vast op welk tijdstip jouw publiek aan het webinar kan deelnemen.
- Maak de presentatie geschikt voor online! Gebruik veel beelden ter ondersteuning van jouw verhaal. Wissel die af met een paar korte filmpjes en (poll)vragen om de interactie met het publiek te stimuleren. Vraag een ander de presentatie te controleren op taal en spelling. Onderzoek wees uit dat de aandachtsspanne van deelnemers aan webinars 56 minuten bedraagt. Wij zijn het hiermee eens.
- Een goede publieke spreker verzorgt niet gegarandeerd een goed webinar! Dat is een andere vaardigheid. Laat de spreker daarom proefdraaien en kijk of hij of zij goed overkomt.
- Draai proef in de echte situatie zoals die tijdens de uitzending zal zijn. Dan test je ook de techniek, de belichting en de internetverbinding. Gebruik eventueel een vaste lijn als back-up! Werk bij voorkeur met extra microfoons.
- Kies voor een ‘open’ of ‘privé’ chat. Tot circa 150 deelnemers is een ‘open’ chat meestal prima. Verwacht je honderden deelnemers? Kies dan voor privé-chat. Deelnemers kunnen vragen stellen die je direct (privé) kunt beantwoorden, of aan de spreker souffleert. Privé vragen en antwoorden zijn niet zichtbaar voor de overige deelnemers.
- Veel mensen lezen slecht! Vast ook een aantal van jouw potentiële deelnemers. Zorg daarom voor een duidelijke maar korte uitnodiging per e-mail met een duidelijke knop om in te loggen. Stuur eventueel een reminder kort voor de start van het webinar.
- Zet de puntjes op de ‘i’! Denk goed na over de kleding van de spreker! Geen shirt of overhemd met streepjes. Dat werkt niet goed op beeld. En denk ook na over de achtergrond. Bijvoorbeeld een banner van je merk.
- Contentmarketing gaat over relevantie. Zorg dat het verhaal aansluit bij de behoefte(n) van jouw doelgroep. Stel jezelf de vraag ‘Waarom volgt iemand het webinar?’ Wat is het benefit voor de deelnemer? Op basis daarvan heb je jouw webinar gepromoot. Zorg ervoor dat de inhoud van het webinar overeenkomt met die belofte.
- Het is zover. Spannend. Je eerste webinar. Loggen ze wel in? Haken ze niet af? Vertrouw op je voorbereiding en zorg dat iedereen die meehelpt een uur voor het webinar aanwezig is. Dat geeft rust. Zorg dat de microfoon niet tegen de kleding van de spreker aankomt want dan kraakt het geluid.
- Zorg voor een levendige presentatie. Vraag bij de opening of je goed te verstaan bent en vergeet tijdens de presentatie niet het publiek erbij te betrekken.
Na het webinar
Als je de opname (ondemand) beschikbaar stelt voor terugkijken achteraf, stuur die link in een separate mail. Neem daarin eventueel een korte enquête op over het webinar en denk aan de link naar je eigen business.
Neem een kijkje bij een van onze webinars
Doe gratis mee met online Ondernemerstraining met webinars om jouw sales- en marketingpower te vergroten. Zoals ‘Instagram & Pinterest voor meer business’, ‘Meer omzet met een effectieve contactstrategie’ en ‘Meer traffic met effectieve online marketing’.
Succes met jouw webinar!
[Afbeelding © Mathias Rosenthal – Fotolia]