Airbnb investeert flink in het Nederlandse bedrijf Tiqets. Het bedrijf bestaat inmiddels alweer even en werd al eerder uitgeroepen tot snelst groeiende start-up van Nederland. Het bedrijf heeft een platform opgezet waarmee consumenten tickets kunnen kopen voor musea en attracties. Inmiddels heeft het bedrijf, gevestigd in Amsterdam, zo’n 200 mensen in dienst.
Bij de oprichting was de missie van Tiqets om cultuur beter toegankelijk te maken. Onder andere door consumenten de mogelijkheid te geven alle tickets via hun smartphone aan te schaffen en gebruiken. De oprichters merkten op dat veel toeristen regelmatig lang in de rij moesten staan om bij populaire attracties binnen te komen. Bovendien blijkt dat ‘crowd control’ een goede manier is om publiek bij attracties te spreiden. Bezoekers kopen dan een ticket voor een vooraf bepaald tijdslot.
Vanaf de start in 2014 hebben inmiddels miljoenen mensen wereldwijd gebruikgemaakt van Tiqets. Op de verzamelsite vind je tickets voor allerlei attracties. En daaronder vallen ook last-minute tickets die aangeboden worden door bijvoorbeeld musea, dierentuinen en attractieparken.
Tijdens de nieuwe investeringsronde bood Airbnb zich aan als geïnteresseerde partij. In totaal werd er 60 miljoen dollar opgehaald. Hoeveel daarvan afkomstig is van Airbnb, is niet bekendgemaakt. Met deze nieuwe investering wil Tiqets investeren in nieuwe initiatieven om hun business te laten groeien.