De wereld van de start-ups is een boeiende en uitdagende wereld. Ondanks de pandemie zijn er nog steeds mensen zo stoer, gek of slim (streep door wat voor jou van toepassing is) om de stoute schoenen aan te trekken en een start-up te lanceren.
Als je een start-up hebt, weet je dat het hard werken is om succesvol te worden. Uber en Airbnb zijn voorbeelden van succesvolle start-ups. Maar er zijn maar weinig start-ups die uitgroeien tot een winstgevend bedrijf.
Elke week publiceren wij een artikel of interview over de start-upwereld. Janneke Brouwer is Project en Start-up manager bij Mobility Lab. Zij blikt terug én kijkt vooruit.
Janneke Brouwer vertelt over het nut van start-ups: ,,Het samenspel tussen vraag en aanbod is vet om te zien. De start-ups hebben de oplossing(en) en grote organisaties; bedrijven en overheid hebben een vraag op het gebied van mobiliteit. Die vinden elkaar vanzelf, maar vaak ook niet. Wij kunnen met Mobility Lab een mooie rol spelen om die partijen bij elkaar te brengen.”
Ze is duidelijk als het gaat over de aanpak voor 2021. ,,Wij hebben afgelopen jaar de switch gemaakt van fysieke contact naar online en dat heeft gewerkt tijdens de vierde editie. Het digitale speeddaten was een succes en het is sowieso een mooie vorm. Het is namelijk ook gek om een start-up van Amsterdam naar Breda te laten reizen voor een overleg van een uur. Minder onnodige vervoersbewegingen is een doel voor onze organisatie en met minder fysiek, maar meer online afspreken kunnen we dat ook behalen. Dat zal dit jaar niet anders zijn. Sterker nog we gaan het online gedeelte uitbreiden omdat we nog vol in de coronacrisis zitten.”
Kijk hier de de recap van de vierde editie:
De vierde editie van Mobility Lab was een succes. Hét startup-programma op het gebied van mobiliteit ontving begin 2020 maar liefst 56 aanmeldingen. Na speeddates met potentiële launching customers konden twaalf startups door. De startups wisten vorig jaar bijna een miljoen euro op te halen aan funding.
Mobility Lab is vier jaar geleden gestart als een initiatief van De Verkeersonderneming. Inmiddels hebben SmartwayZ.NL (Zuid-Nederland) en ZO Slim Bereikbaar (Brabant) zich aangesloten bij dit initiatief.
Doel van het Mobility Lab is om startups in het werkveld van mobiliteit vooruit te helpen. De startups worden gedurende een half jaar geholpen met onder andere een concrete pilotomgeving en communicatie en marketingexpertise.
Van de 56 aanmeldingen begin 2020 werden er 25 geselecteerd voor het programma van Mobility Lab. Aan hen de uitdaging om via online speeddates aansluiting te vinden bij een van de uitdagingen van de launching customers zoals RET, provincie Brabant, Irado en Dura Vermeer. Gedurende het 9 maanden durende programma krijgen de startups ondersteuning bij het vinden van een launching customer, maar ook bij marketing en communicatie of het vinden van funding.
Uiteindelijk waren er twaalf startups die ondanks de coronacrisis binnen Mobility Lab aan de slag konden met het opzetten van pilots, het ophalen van financiering of het doorontwikkelen van een prototype.
Brouwer laat weten dat er zeker een vervolg komt: ,,Er komt een vijfde editie van Mobility Lab. Binnenkort gaan we starten met de werving.”
De invulling van die vijfde editie is volledig coronaproof: ,,Vorig jaar waren er een aantal fysieke bijeenkomsten gepland. Die gingen toen ook al niet door door corona. Er zijn veel digitale mogelijkheden om contact te leggen, maar de vraag is wel of mensen daar op af komen.”