Het Nederlandse Labfresh had vorig jaar al iets opmerkelijks: een overhemd dat niet vies te krijgen was. De Kickstarter-campagne was razend succesvol en haalde meer dan 150.000 euro op. Ze gaan er nu een schepje bovenop doen, want na het overhemd is het tijd voor een t-shirt dat geen vlekken kan krijgen en dat (nog veel belangrijker) niet vatbaar is voor zweet.
Dat zou fantastisch zijn als het werkt, want dan kun je in een shirt als dit ongestoord gaan sporten, zonder vieze vlekken en (met dank aan de zilverdeeltjes die in de shirts verwerkt zijn) ook zonder rare geurtjes. Ook voor dit shirt werd weer een crowdfunding-campagne opgezet en die heeft het startbedrag van 15.000 euro binnen een paar uur gehaald. Blijkbaar is het overhemd bevallen!
Het shirt is voornamelijk heel vloeistof-afstotend: niks hecht aan de buitenkant en daardoor kun je alles met water wegspoelen. De binnenkant ademt vooral heel goed en zorgt er voor dat vocht wordt verspreid en naar de buitenkant wordt geduwd, zodat het makkelijker kan vervliegen.
Nu blijkt uit testen wel dat het overhemd geen wondershirt is en dat er wel degelijk zweetplekken en geur vrijkomt als je er mee gaat hardlopen. Of het t-shirt een andere manier gebruikt om dat proces beter te laten verlopen is niet duidelijk als je naar de campagne kijkt.
De shirts zijn niet goedkoop: je betaalt nu op Kickstarter 35 euro voor een zwart, grijs of wit shirt, al kun je er ook nog twee voor 60 euro krijgen. Als je echt gelooft in wat ze doen kun je er meteen vijf kopen en dan kosten ze nog maar iets meer dan 25 euro per stuk. Uiteindelijk gaan de shirts 45 euro per stuk kosten in de winkel.
Maar goed, het basale idee van de shirts is al bewezen met de overhemden, dus als je wel trek hebt in shirts die lang meegaan is dit misschien wel wat. Duurzaamheid is het uiteindelijke doel van Labfresh: ze hopen dat doordat de shirts van goede kwaliteit zijn en ze niet zo snel vies worden je ze als consument langer zult dragen. Dan is een iets hogere prijs ook wel te verkopen.
[Afbeeldingen © Labfresh]