Wanneer je, zeg maar, vijftien jaar geleden een bedrijf wilde beginnen, had je nogal wat geld en hard- en software nodig. Pc’s, switches en routers, een server met Windows Small Business Server en noem maar op. Voordat alles was besteld, geleverd, ingericht en operationeel gemaakt, was je zomaar een paar weken of maanden verder.
Hoe ziet dat er nu uit? Wat je nu nodig hebt, is niet meer dan een MacBook – of een andere laptop of pc – en een creditkaart. That’s it. Voor al je sales- en CRM-activiteiten gebruik je Salesforce (of een andere, vergelijkbare cloudoplossing), voor je kantoorautomatisering is er een brede keus variërend van Office 365 en Google Apps for Business tot allerlei specifieke oplossingen van kleinere spelers. Voor storage zijn er ook tientallen opties: van Dropbox tot Box tot Google Drive.
Waar het op neer komt, is dat je dankzij de cloud bij wijze van spreken binnen een dag operationeel bent. Dat is nogal een verschil met vroeger. Ik zag in een onderzoek dat het starten van een bedrijf vandaag de dag duizend (!) keer goedkoper is dan vijftien jaar geleden.
En dan heb ik het nog niet over de faciliteiten die de overheid en verschillende grote IT-bedrijven anno 2015 bieden om start-ups te helpen succesvol te zijn. Zoals de AWS-sevices van Amazon. Serverruimte per uur inkopen. Een ander goed voorbeeld is StartupDelta.org, waar Neelie Kroes als ambassadeur aan het roer staat, of Startupbootcamp.org, waar ikzelf als Funding Founder bij betrokken was. Twee prima initiatieven die flink aan de weg timmeren.
Het starten van een bedrijf is HOT. Vooral doordat onder de jongere generatie het idee van een ‘baan voor het leven’ veel minder leeft. Er is meer ondernemingsgeest en dat is een goede zaak. Niettemin is het niet alles goud wat er blinkt. Een goed idee alleen is niet voldoende. Op basis van mijn eigen ervaringen met het starten van bedrijven zijn dit de belangrijkste lessen.
Deze blogpost is geschreven door George van Brugge, Founder van Portland.