Heb je wel eens gehoord van Mobility Lab? Waarschijnlijk heb je er wel eens gebruik van gemaakt. Althans, van een oplossing van de start-ups die eraan mee hebben gedaan. De deelscooters van Felyx, of de deelauto’s van Amber bijvoorbeeld. Op dit moment is de 5e editie van Mobility Lab-gaande en de laatste fase breekt nu aan. We spraken Mobility Lab-projectleider Yves Frère over het succes van Mobility Lab.
Voor Mobility Lab 2021 zijn 65 aanmeldingen binnengekomen, waaruit de organisatie 25 start-ups heeft geselecteerd. Het idee is dat zij samen met bedrijven, burgerinitiatieven en overheden oplossingen bedenken op het gebied van mobiliteit. Daar stopt het echter niet: de start-ups kunnen hun oplossing testen in de praktijk, want Mobility Lab gaat op zoek naar partijen met mobiliteitsvragen en een start-up die daarbij past. Deze vijfde editie van Mobility Lab zag ook enorm veel buitenlandse start-ups die deelnamen.
Yves: “Dit keer hebben we gekozen voor internationale werving, dus de start-ups komen niet alleen uit Nederland. Uiteindelijk maakt het niet uit waar een start-up vandaan komt. Bedrijven zoeken naar een oplossing en start-ups zouden hun oplossingen voor vraagstukken graag willen valideren. Het gaat er in ieder geval om dat de start-ups organisaties helpen om logistieke- of mobiliteitsvraagstukken te verbeteren. We zijn heel blij met de hoeveelheid aanmeldingen, want we waren in 2020 wel bang dat het virus invloed zou hebben. Toch blijken veel organisaties bezig te zijn met innovatie.“
Onze mobiliteit is wel veranderd. Door het coronavirus zijn files enigszins afgenomen en als we thuiswerken, dan hebben we niet meer de standaard logistieke problemen zoals te weinig parkeerplaatsen of een bedrijfsbusje dat net wegrijdt bij het station. Het is echter wel de vraag of dit zo blijft. Yves: “We zien het ook bij onze start-ups, die hebben vaker ideeën voor werken op een andere locatie dan kantoor of andere alternatieven. Bijvoorbeeld ook hoe je bedrijven meer inzicht kunt geven in hun CO2-voetafdruk.”
Mobility Lab is een populair project. Dat zie je niet alleen terug in de aanmeldingen van start-ups, maar ook van organisaties met een mobiliteitsvraagstuk. “Organisaties weten ons te vinden, maar wij benaderen soms zelf ook bedrijven en overheden. Provincie Limburg is bijvoorbeeld vorig jaar ingestapt. Elk jaar willen we kijken met Mobility Lab of we onze impact kunnen vergroten. We willen dan ook graag meer organisaties aanhaken om onze geografische impact te vergroten. Vandaar dat we blij waren dat de provincie Limburg ook meedoet. En we merken inmiddels dat er ook interesse is uit andere delen van het land.”
Nu is Mobility Lab 2021 in zijn laatste fase. “We kiezen ervoor om met Mobility Lab een jaartraject aan te gaan met de start-ups en vragende organisaties, zodat het zo laagdrempelig mogelijk blijft om samen te innoveren. We zijn nu in de afrondende fase, wat betekent dat de pilots worden geconcretiseerd. Met andere woorden: je ziet nu op straat een aantal pilots die uit ons project voorkomt.”
Soms worden die pilots ook verlengd. “Een pilot kan een demo zijn van een dag, maar het kan ook een half jaar of een jaar lopen. Soms wordt dat zelfs nog verlengd. We hadden in 2019 Mobility Sensing die in Den Bosch zijn gestart met het inboren van sensoren in het wegdek. Met die sensoren kan bijvoorbeeld gemeten worden wat de temperatuur van het wegdek is, maar ook de slijtage van het wegdek en het zoutgehalte. Den Bosch heeft de pilot nu opgeschaald en zo zie je dat het project zijn vruchten afwerpt.”
9 december worden tijdens een webcast de resultaten van Mobility Lab 2021 gepresenteerd.