Het spellensysteem van het Utrechtse Luqo won recent de prestigieuze ontwerpwedstrijd die werd uitgeschreven door CoC Playful Minds en LEGO Ventures. De vakjury, bestaande uit vooraanstaande wetenschappers en experts op het gebied van ethiek, co-creatie en bedrijfsvoering verkoos het Nederlandse Luqo als meest innovatieve en levensvatbare idee om kinderen spelenderwijs te laten leren. De andere deelnemers waren Tilli en BloomBot uit de Verenigde Staten.
Het idee waarmee de Utrechtse startup won, is een spellensysteem waarmee ouders en kinderen samen educatieve spellen spelen. De spellen hebben soms te maken met schoolvakken, soms brengen ze het gesprek tussen familieleden op gang, maar altijd trainen ze sociale vaardigheden. Om dit effect te versterken bestaan de spellen naast een app uit grote drukknoppen. Die moeten spelers op het goede moment indrukken en zo ontstaat enthousiasme en samenwerking. De jury prijst het belang van sociale interactie:
De prijs die de startup won is een half jaar lang training van onder andere de experts uit de jury, CoC Playful Minds en LEGO Ventures. Daarnaast krijgt de startup een kantoorruimte in de co-creatieve startup hub Playful Hub in Billund, Denemarken.
Luqo richtte zich tot 2020 alleen op scholen, maar ziet door de coronacrisis in dat de vraag van ouders naar goede onderwijstools toenam. Daarom richten ze zich vanaf dit jaar ook op ouders en kinderen. Het is een verandering die de jury prijst, omdat ook zij herkent dat steeds meer ouders inzien dat zij een rol spelen in de educatie van hun kind. Dit is niet altijd even makkelijk voor ouders, dus hulp hierbij is welkom. De jury ziet in Luqo de oplossing om, op een fijne en makkelijke manier, thuis toch bezig te zijn met schoolwerk.
Om het product snel te kunnen leveren, heeft Luqo een Kickstarter Crowdfunding gestart die loopt tot en met 20 mei. Iedereen die een Luqo voor thuis of op school wil bestellen, kan dat dus nog een paar dagen doen.