23.02.2017
Startups

Pebble: fantastisch idee eindigt als afdankertje in de smartwatch-race

By: Patrick Smeets

BlogStartups

Het inmiddels ook bijna noodlijdende Fitbit heeft de laatste cijfers over 2016 bekendgemaakt en hoewel het in 2016 2,17 miljard omzette leed de maker van fitness-trackers wel 102 miljoen dollar verlies. Een deel daarvan was te wijten aan de overname van smartwatch-pionier Pebble. Kosten? 23 miljoen dollar. Een ongelofelijk laag bedrag. Hoe heeft zo’n belofte van een bedrijf het zo ver kunnen laten komen?

Pebble zette Kickstarter begin 2015 helemaal op zijn kop. De crowdfunding-campagne voor de Pebble smartwatch had bijna 70.000 mensen die samen meer dan 10 miljoen dollar gaven om een smartwatch te krijgen. Een waanzinnig succes, dat nog een keer verdubbeld werd voor de Pebble Time in 2015.

De originele smartwatch die het allemaal heeft opgestart: de Pebble e-paper watch.
De originele smartwatch die het allemaal heeft opgestart: de Pebble e-paper watch.

Overmoed

In die hoogtijdagen schijnt er een bod te zijn geweest voor Pebble door horlogemaker Citizen. Hoogte van dat bod? 740 miljoen dollar. 717 miljoen meer dan het bedrijf eind 2016 heeft opgebracht. Nu is er een verschil tussen een gerucht van een potentieel bod en een echt betaalde som, maar het verschil is astronomisch.

Pebble heeft haar toekomst duidelijk verkeerd ingeschat in 2015. CEO Eric Migicovsky heeft na het spaaklopen van de onderhandelingen met Citizen ook nog een bod van 70 miljoen van Intel afgeslagen. In plaats van te verkopen heeft Pebble er voor gekozen om door te gaan en geld te lenen daarvoor. Dat betekent dat zelfs de 23 miljoen die het bedrijf nu heeft opgebracht nauwelijks genoeg zijn om de schulden af te betalen. 60 procent van de werknemers zijn stante pede ontslagen na Fitbit’s overname. Alle activiteiten zijn gestopt. Pebble is dood.

De Pebble Time Round, de laatste smartwatch die het bedrijf heeft uitgebracht.
De Pebble Time Round, de laatste smartwatch die het bedrijf heeft uitgebracht.

Hadden ze maar…

Of dat niet ook was gebeurd als ze niet verkocht hadden? Dat is moeilijk te zeggen. De smartwatch-markt is iedereen tegengevallen die zich er in begeeft, van Samsung tot Apple aan toe. De grote markt is er gewoon niet, zo lijkt het op dit moment, dus misschien was het wel beter geweest als Pebble niet zo’n groot succes had gehad in eerste instantie. Dan hadden de mensen die het cool vinden om een horloge te hebben dat meer kan dan de tijd weergeven er eentje gehad. Nu is er een markt die meer aanbod als vraag lijkt te hebben en is de originele aanjager van de trend gestript voor onderdelen.

Hopelijk kunnen de patenten en de techneuten die van Pebble zijn overgekomen er voor zorgen dat Fitbit beter gaat presteren, want als het op deze manier doorgaat bestaat de kans dat de wearable markt straks misschien nog wel een grote speler zou kunnen verliezen. De hardloper die voorop rende zijn we in elk geval al kwijt.

[Afbeeldingen © Pebble]

Share this post