Tijdens Campus Party in de Jaarbeurs in Utrecht heeft de Rabobank bekend gemaakt dat het startups de mogelijkheid biedt om hun ontwikkelde product te testen in haar eigen User Experience Center.
Startups zijn van wezenlijk belang voor de innovatie van Nederland en leveren daarmee een bijdrage aan de welvaart en het welzijn van Nederland. Met het openstellen van het Rabobank UX Center voor een geselecteerde Fintech startup en een Food & Agri startup ondersteunt de bank deze startende bedrijven in hun verdere ontwikkeling. De startups worden wel door de Rabobank zelf geselecteerd.
Als mede-organisator van de Campus Party, dat een onderdeel is van Startup Fest Europe, wil Rabobank startend ondernemerschap en (duurzame) innovatie in Nederland verder stimuleren.
Dit soort innovatie-initiatieven ondersteunt de bank al op diverse manieren. Door samenwerkingsverbanden en investeringen is de Rabobank onderdeel van het Fintech-ecosysteem waardoor de bank toegang heeft tot innovatieve oplossingen waarmee klanten in de toekomst sneller en makkelijker hun financiële zaken kunnen regelen. De afgelopen 3 jaar zijn het aantal samenwerkingsverbanden met versnellingsprogramma’s vervijfvoudigd en het aantal partnerships met startups is de afgelopen 5 jaar vertienvoudigd.
In het UX Center test de Rabobank dagelijks producten en diensten. Met als doel om producten en diensten gebruiksvriendelijker te maken. Door middel van licht, geluid, statische en bewegende beelden kunnen allerlei sferen en omgevingen gecreëerd, waarbij praktijksituaties optimaal na worden gebootst. Een observatieteam kijkt van achter een one-way mirror mee.
Usability onderzoek vindt onder andere plaats met op afstand bedienbare camera’s en eye-tracking om de oogbeweging van de testpersoon over het scherm te volgen. Voor het volgen van de vingerbewegingen over een tabletcomputer zijn speciale opklikcamera’s met een groothoeklens beschikbaar.
Geïnteresseerde startups kunnen zich binnenkort aanmelden via de site van de Rabobank.
[Afbeelding © DigiClack – Fotolia]