30.07.2020
Startups

Startup gebruikt AI voor het printen van je leukste foto in 3D

By: Redactie Dutchcowboys

BlogStartups

Heb jij weleens een foto in 3D laten printen? De diepte geeft iedere afbeelding een heel bijzonder effect. Startup Floop Photography print foto’s in 3D en heeft hiervoor een speciaal algoritme ontwikkeld. Door gebruik te maken van Artificial Intelligence (AI) ontstaan er prints van foto’s met een realistische diepte. Heel toepasselijk noemt de startup deze methode ‘Floopen’.

Foto’s met een retro gevoel

Ken je nog die ansichtkaarten van vroeger met een 3D-effect? Zag je eerst een auto, als je de kaart kantelde verscheen er een vliegtuig. Het lensmateriaal dat door Floop wordt gebruikt lijkt hierop en dat geeft een soort ‘retro gevoel’. In tegenstelling tot de kaarten van vroeger zijn de foto’s nu trouwens wel helder. De lenzen die gebruikt worden zijn gemaakt van ECOPET en dat is 100% reclyclebaar. Overigens verwachten wij niet dat deze prints snel worden weggegooid. Zo’n bijzondere afdruk van je foto is wel iets om te bewaren. Of cadeau te doen. Je kunt met deze techniek ook oude foto’s 3D-printen, zoals bijvoorbeeld de trouwfoto’s van je ouders.

Martijn Brouns van Floop Photography: “We kunnen iedere foto Floopen. Van oude foto’s tot een selfie op je smartphone, overal rekenen we de natuurlijke diepte in uit en printen dit op speciaal lensmateriaal. Het eindresultaat is een foto die meer tot leven lijkt te komen. Onze hersenen zijn gek op het interpreteren van diepte en het opnemen van informatie, daarom kijken we vaak maar heel kort naar een foto maar blijven we veel langer hangen bij een Floop, er is gewoon meer te zien en te ontdekken.”

Diepte printen

Op onze schermen komt de techniek die door de startup wordt gebruikt niet volledig tot zijn recht. Je ziet de diepte pas echt zodra het is geprint. Met je eigen ogen waarnemen dus. Floop hoopt ook met influencers te gaan werken om hun doelgroep te laten zien hoe leuk en nieuw de 3D-prints zijn. Bijna iedere foto die is gemaakt door een fotocamera of smartphone is geschikt om door hen te laten printen. Kies een foto waar je blij van wordt en denkt dat deze extra bijzonder is wanneer je de diepte erin kunt zien. Vakantiefoto’s met een mooie achtergrond in de natuur zijn vaak sowieso heel geschikt. Grote groepen, studioportretten met egale achtergond, het heelal en architectuurfoto’s doen het niet goed in 3D.

Geen 3D tv, wel 3D foto’s

De 3D televisies zijn nooit een groot succes geworden. Vooral omdat er weinig content werd aangeboden in 3D. Dan is het al meteen minder noodzakelijk om zo’n toestel aan te schaffen. De TU Delft heeft de afgelopen 10 jaar onderzoek gedaan naar het uitrekenen van diepte in beelden.Er bleek een gebrek te zijn aan een goed en snelwerkend algoritme. Deze kennis is er nu wel en Floop heeft het gebruikt voor de ontwikkeling van deze nieuwe 3D-prints. We maken tenslotte allemaal massaal foto’s, misschien wel meer dan ooit. De afdrukken in 3D creëren geen duizelig effect, er kan namelijk heel precies op de lenzen geprint worden.

Maak foto’s met 3D in je achterhoofd

De startup adviseert fotografen om bij het maken van foto’s eens rekening te houden met de 3D opties in het achterhoofd. Je kunt veel meer spelen met de dieptewerking van je onderwerp. Een trouwfotograaf die een spannende focusverlegging tussen een bruidspaar weet te maken heeft extra eer van zijn werk als hij die foto door Floop 3D laat printen en aanlevert als ‘wall art’. Een afdruk van de startup is echt een eyecatcher omdat onze hersenen merken dat er meer te zien is op het plaatje dan ze verwachten. Je blijft er dus langer gefascineerd naar kijken, er is meer in te ontdekken. Een Floop werkt daarom waarschijnlijk ook heel goed in de marketingwereld voor branding. De toekomst en het verleden zijn dus toch driedimensionaal!

Share this post