Online platform Otrium heeft de ambitie om de grootste modeoutlet van Nederland te worden. Om internationaal ook uit te kunnen breiden, heeft het bedrijf 7 miljoen opgehaald bij investeringsmaatschappij Index Ventures. Het jonge bedrijf helpt grote modemerken met de verkoop van overgebleven, oude collecties. In 2016 startte Otrium en het bedrijf is in handen van ondernemers Max Klijnstra (28) en Milan Daniels (27).
Otrium verkoopt overleven voorraden en heeft hiervoor een, naar eigen zeggen, ‘uniek model’ ontwikkeld. Merken kunnen bij Otrium terecht met oude collecties, maar blijven wel zelf eigenaar van de spullen totdat deze verkocht zijn. De startup zorgt voor de opslag, verkoop en verzending van de collecties. Inmiddels heeft Otrium 600.000 leden en meer dan 100 partners. Merken die hier collecties aanbieden zijn onder andere Scotch & Soda, G-Star, Puma en Vans. De jonge ondernemers zagen 7 jaar geleden dat overgebleven kleding uit oude collecties een doorn in het oog zijn van de mode-industrie. Op Otrium hebben merken de mogelijkheid hun eigen outlet te starten om de overgebleven stukken te verkopen.
Otrium heeft een investering van zeven miljoen euro opgehaald bij Index Ventures, zodat internationale groei gerealiseerd kan worden en ze in Nederland nog meer voet aan de grond krijgen. Index Ventures investeerde eerder al in andere mode- en techbedrijven zoals Asos, Adyen en Net-a-Porter. Het online platform heeft al een aantal sterke investeerders achter zich staan, zoals de voormalig CEO en CFO van Tommy Hilfiger, Adriaan Mol van Mollie en Victor Knaap van MediaMonks.
In ieder geval wordt het nieuws over de kapitaalinjectie door Index Ventures, gedeeld in het buitenland. Het nieuws over de “Amsterdam-based startup die de grootste digitale mode-outlet van Europa wil worden” gaat als een lopend vuurtje.
Ondanks alle faillissementen in de retailbranche gaat Otrium als een speer. Er blijft ruimte op de markt voor dit soort innovatieve concepten, zeker als deze een unieke online propositie hebben.