Wij kennen het als Dragon’s Den, maar in Amerika is het iets meer show en heet het Shark Tank. Het is een programma waarin mensen met een innovatief product pitchen met de hoop op een flinke investering van één van de ‘sharks’. Amazon wil nu zo’n zelfde soort programma gaan maken en dat zien wij helemaal zitten. Dit is waarom.
Niet altijd natuurlijk, maar vaak zie je ideeën voorbij komen die je weer kunnen inspireren om zelf met een goede uitvinding te komen. Ook zijn de verhalen vol passie, van ondernemers die er echt wat van willen maken, simpelweg heel erg fijn om naar te luisteren. Het is net een doos bonbons: je weet nooit wat er weer inzit, wanneer die mensen de Shark Tank binnen komen wandelen.
Het zijn soms echt goede ideeën die voorbij komen en soms wil je die dingen ook echt hebben. Als je naar de Verenigde Staten gaat, dan zie je het ook daadwerkelijk wel eens in de winkel liggen, al heeft de Blokker in Nederland ook wel van dit soort gadgets soms. Enkele extreem succesvolle producten zijn Soap Daddy, een soort bloemvormige afwashulp, maar ook The Comfy, een soort draagbaar dekentje. Het zijn zeker niet altijd dingen die je wil, of die je kunt kopen in Nederland, maar je kunt ze nu nog steeds wel op Amazon bestellen. Geen wonder dus dat Amazon daar nu zelf een graantje van wil meepikken met zijn eigen Shark Tank.
Bij sommige mensen weet je al meteen: die kan niet onderhandelen. Je hoeft geen succesvol zakenpersoon te zijn om dit voor elkaar te krijgen. Maar naast de pitch met het product en de uitleg vol passie, is het altijd tijd voor de onderhandeling: wat wil een bedrijf hebben en voor hoeveel procent van het bedrijf is dat dan? Het is interessant om te zien welke technieken voor onderhandelingen en er zoal worden toegepast: misschien steek je er zelf ook iets van op. Sowieso is het leerzaam omdat je meer inzicht krijgt in wat bedrijven zoal waard zijn en hoe hun geldstromen werken.
We missen dat bij Dragon’s Den nog wel eens: het drama. Natuurlijk is het grotendeels show, maar hoe de investeerders op elkaar zijn ingespeeld, en soms juist totaal niet op elkaar zijn ingespeeld, dat is leuk om naar te kijken. Hoe ze elkaar proberen te overtroeven als ze iets écht een goed idee vinden, maar ook hoe ze het op elkaar af proberen te schuiven als er iets geprobeerd moet worden: het is leuke televisie: geen wonder dat het al zijn zestiende seizoen ingaat.
Soms krijg je bij Shark Tank ook te horen hoe het een ondernemer die eerder in het programma zat vergaat. Altijd leuk om te kijken wat er van het product is geworden. Nu zijn dat wel vaak de succesverhalen, maar dat is alsnog leuk om te zien. Dan staan ze met zo’n Shark in een fabriek, of in een winkel, te kijken hoe hun product erbij ligt. Leuk om te zien dat het programma ook daadwerkelijk iets teweeg kan brengen in de echte wereld (al lukt dat lang niet alle deelnemers met een deal).
Amazon komt dus binnenkort op Prime Video met Buy it Now, waarvan we hopen dat we het vanaf 30 oktober als het online komt ook in Nederland kunnen kijken. Al is het maar omdat Shark Tank helaas nog steeds niet on demand te streamen is in ons land.
Het verschil met Shark Tank en Buy It Now is dat er ook 100 potentiële klanten aanwezig zijn die beoordelen wat ze van een product vinden. De ‘Sharks’ zijn onder andere Gwyneth Paltrow, Tabitha Brown, Tony Hawk, Anthony Anderson en Christian Siriano. De presentatie is in handen van JB Smoove.