Crowdfunding heeft in Nederland voet aan de grond gekregen. Eén op de tien consumenten heeft in het afgelopen jaar een keer deelgenomen aan een crowdfunding-project, de verwachting is dat dat het komende jaar gaat stijgen naar één op de vier. Zo blijkt uit onderzoek van Multiscope. Voordat we deelnemen aan een crowdfunding-project willen we eerst duidelijkheid over het risico en zijn we op zoek naar vertrouwen.
Het gaat dus om 10 procent van de Nederlanders die crowdfunding ondersteunt, maar het aantal projecten dat we steunen is nog beperkt. Drie op de vijf ‘investeerders’ kiezen voor één project. Zo’n 20 project investeert in twee projecten. De markt van crowdfunding wordt in 2015 geschat op 150 miljoen euro, nog absoluut geen groot bedrag dus. De investeringen die we doen zijn nog vooral klein, het gaat steeds om kleine bedragen. Tweederde van alle Nederlandse crowdfunders betalen maximaal 100 euro per keer, waarbij de investering vooral een donatie of een sponsoring is. Slechts één op de vijf deelnemers investeert in crowdfunding-projecten om het geïnvesteerde bedrag (met of zonder rente) terug te krijgen of om te delen in de winst.
De algemene houding ren opzichte van crowdfunding is positief te noemen, want voor het komende jaar verwacht 25 procent van de consumenten dat zij wellicht een keer deelnemen aan dergelijke projecten. Men vindt het leuk om kleine en leuke initiatieven een kans te geven en om de bedenkers ervan te steunen hun ideeën werkelijkheid te laten worden. Dart hoeven niet per se vrienden of bekenden te zijn, de helft van de projecten die gesteund worden zijn projecten van onbekenden.