04.10.2018
Startups

​Weet slimme technologie je kledingmaat beter dan jijzelf?

By: Redactie Dutchcowboys

BlogStartups

We kennen allemaal de frustraties die gepaard gaan met het online bestellen van kleding. Je kan het niet passen, niet voelen en de maten verschillen tussen ieder merk. Hierdoor ben je ongetwijfeld slachtoffer geworden van het terugsturen van kleding pakketjes. Maar leven we niet in een tijd waarin we dit slim moeten kunnen oplossen?

Partijen zoals Zalando staan bekend om hun bizarre hoeveelheid retourzendingen. Ongeveer 1 op de 2 aankopen op Zalando komen retour. Maar niet alleen Zalando leidt aan dit fenomeen. In de kledingindustrie varieert het terugstuur percentage grofweg tussen de 20% en 50%. Geschat wordt dat meer dan de helft van al die retouren worden veroorzaakt door bestelling van de verkeerde maten. Of zoals dat tegenwoordig gebeurd: het bestellen van verschillende maten, die passen, de juiste maat houden, en de rest vervolgens retour sturen.

‘Nieuwe’ manier van shoppen

De problemen die door deze ‘nieuwe’ manier van online winkelen worden veroorzaakt zijn heftig. Aan de ene kant zorgt het voor onnodig veel verkeer wat leidt tot extra files en meer CO2 uitstoot. En aan de andere kant komen de geretourneerde producten vaak op de stapel “niet meer te verkopen” terecht. Zeker in de kledingindustrie waar het productieproces vaak erg milieubelastend is doet dat pijn.

Oplossingen

Gelukkig zijn er verschillende oplossingen in de aankomst. Zo heb je de startup QuantaCorp. Zij bieden mode webshops een tool waarmee bezoekers worden geadviseerd in het kiezen van de juiste maat. Uit hun eerste tests kwam dat ze het aandeel retours konden terugdringen met bijna 30%. Hartstikke handig.

Nieuw online platform

Ook is er het nieuwe eerlijke kleding platform SilkSage. Hun Delftse tech team zal zich na de lancering aanstaande vrijdag volledig focussen om het maten probleem op te lossen. Het idee is dat je als bezoeker op SilkSage kan aangeven welke maat van je favoriete merk het beste bij je past, en daardoor advies krijgt van de technologie voor het kiezen van maten bij andere merken. Op deze manier kan je als bezoeker gerust verschillende merken bestellen zonder bang te zijn voor de return.

Op het moment wordt er hard gewerkt aan deze tool, het kan zijn dat het nog een aantal weken duurt voordat hij optimaal presteert. Tot die tijd hebben ze een mooi zoethoudertje én fantastisch alternatief: voor iedere order én return plant SilkSage een boom. Daarnaast is SilkSage van plan een muziekfestival te organiseren, waar 300 gelukkige klanten hun eigen bomen kunnen planten.

<i>SilkSage</i>
SilkSage

Share this post