Amazon heeft een nieuwe partner gevonden om hun cloudservice AWS te slijten in India: Airtel.
Op woensdag kondigde Amazon aan dat het een partnerschap aangaat met Bharti Airtel, de op twee na grootste telco in India met meer dan 300 miljoen klanten. Het idee is om een breed scala aan AWS-diensten te verkopen onder de paraplu van Airtel Cloud. Daarbij mikt men op het MKB.
De deal kan AWS helpen nóg dominanter te worden in India en lijkt op een eerdere deal tussen Reliance Jio en Microsoft. De twee kondigden een tienjarig partnerschap aan om “miljoenen klanten te bedienen”.
Airtel, dat meer dan 2500 grote ondernemingen en meer dan een miljoen startende bedrijven helpt, ondertekende in januari een soortgelijke overeenkomst met Google. Die samenwerking is volgens Airtel nog steeds van kracht.
“AWS biedt meer dan 175 diensten onder één dak aan. We faciliteren vrijwel elke handeling in de cloud en we hebben de grootste en meest levendige communities van India, ”zei Puneet Chandok, president van AWS in India en Zuid-Azië, woensdagmiddag tijdens een gesprek met verslaggevers.
Naar eigen zeggen zullen Airtel en Amazon samenwerken om nieuwe diensten te ontwikkelen en bestaande klanten te helpen migreren naar Airtel Cloud.
De deal illustreert het streven van Airtel om te diversificeren. Vorige maand werkte Airtel samen met het Amerikaanse Verizon om de videoconferencingsoftware van BlueJeans te verkopen aan zakelijke klanten in India.
Bijna een half miljard mensen in India kwamen het afgelopen decennium online en langzamerhand beginnen kleine bedrijven en handelaren digitale tools en opslagdiensten te gebruiken. Daarnaast worden online betalingen steeds vaker geaccepteerd.
Volgens onderzoeksbureau IDC zal de markt voor openbare cloudservices van het land in 2024 zo’n $ 7,1 miljard bedragen.
[Fotocredits © kras99 – Adobe Stock]