Amazon heeft z’n zinnen gezet op India. De e-commercegigant Amazon lanceerde woensdag Prime Video Mobile Edition, een nóg goedkoper niveau van hun on-demand videostreamingdienst. Ook wordt er nu mobiele data in het pakket gebundeld.
Prime Video Mobile Edition, waarvoor Amazon een partnerschap aangaat met het Indiase telecomnetwerk Airtel, biedt voor omgerekend $ 1,22 on-demand video voor mobiele apparaten in standaard definitie (SD). Dit is voor slechts één gebruiker.
Dit nieuwe pakket omvat 6 GB aan mobiele data die klanten kunnen gebruiken tijdens de abonnementsperiode. Er is ook een duurder abonnement voor Prime Video Mobile Edition dat klanten omgerekend $ 4,09 in rekening brengt, maar elke dag 1,5 GB mobiele data biedt. Nieuwe abonnees krijgen overigens de eerste maand gratis van Amazon.
Prime Video is momenteel alleen beschikbaar in India. De lancering komt twee jaar nadat Netflix een soortgelijk plan in India onthulde.
Betaalbare prijzen zijn essentieel voor streamingdiensten die hun intrede willen doen in India, de op een na grootste internetmarkt ter wereld. Hoewel er tegenwoordig meer dan 600 miljoen gebruikers online zijn in het land, betaalt slechts een fractie van hen voor toegang tot digitale abonnementen. Goldman Sachs denkt dat de markt voor gaming en videostreaming in India in 2025 zo’n $ 5 miljard waard zou moeten zijn.
Airtel, de op een na grootste telecomoperator in India, is de eerste uitrolpartner voor Prime Video Mobile Edition. Amazon suggereert dat het bedrijf soortgelijke deals kan sluiten met andere telco’s in de land.
Bijna elke on-demand videostreamingdienst in India, inclusief Netflix en Disney + Hotstar, onderhoudt verschillende samenwerkingsverbanden met lokale telco’s en satelliet-tv-providers om meer gebruikers in het land te bereiken.
Amazon heeft niet expliciet gezegd wanneer en of het van plan is om Prime Video Mobile Edition buiten India uit te rollen.
[Fotocredits – Aleksei © Adobe Stock]