De omzet van de Chinese zoekgigant Baidu kromp in het tweede kwartaal van 2020 met 1% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijf waarschuwt dat de neerwaartse trend zich waarschijnlijk zal voortzetten in de tweede helft van 2020.
In Q1 leek er nog enig herstel plaats te vinden na de uitbraak van Covid-19 in China, dus het nieuws kwam enigszins onverwacht.
De advertentieverkoop van het bedrijf kreeg een flinke klap. Ads leveren een belangrijke bijdrage aan de totale omzet van Baidu, maar Chinese bedrijven spenderen minder aan hun marketing in de nasleep van Covid-19.
De omzet van Baidu bedroeg in Q2 RMB 26,03 miljard ($ 3,69 miljard). Baidu voorspelde eerder een omzet tussen RMB 25 miljard en RMB 27,3 miljard in Q2.
De inkomsten uit online marketing bedroegen RMB 17,7 miljard, een daling van 8% op jaarbasis. De stevige concurrentie van rivalen Bytedance en Tencent zijn daar debet aan. Daarnaast houden Chinese bedrijven de hand op de knip, ook als het om adverteren gaat.
Baidu heeft miljarden in een diversificatiestrategie gestoken, op zoek naar alternatieve inkomstenstromen. Er werd onder andere geïnvesteerd in kunstmatige intelligentie en cloud computing. Het bedrijf focust zich ook op enterprise services voor bedrijven.
Niettemin is er op een aantal van deze investeringen nog geen rendement behaald, met name de enorme investering in het autonoom rijden heeft nog vruchten afwerpen. Het is onwaarschijnlijk dat dat de komende tien jaar gaat veranderen en dat zal druk uitoefenen op andere bedrijfsactiviteiten. Die moeten de verliesgevendheid van enkele Baidu-projecten compenseren.
[Fotocredits © Tupungato – Adobe Stock]