Video is hot in de bloeiende Chinese internetsector. Van techgiganten zoals Alibaba en Tencent tot recordbrekende apps zoals Douyin en Kuaishou, de spelers in deze sector zetten alles op alles om tractie te genereren bij potentiële gebruikers.
Videosite Bilibili is een vreemde eend in de bijt. Het platform is een online omgeving waarin gebruikers gezamenlijk video’s bekijken en van commentaar voorzien.
Begonnen als een enigszins obscure online plek voor animaties, strips en games, is Bilibili geëvolueerd naar een beursgenoteerd mediaconglomeraat. De site wordt gezien als de bakermat van China’s internetcultuur en vierde onlangs het tienjarige jubileum.
De echte “gamechanger” is de interactie met de video’s. Comments worden op de video geprojecteerd terwijl deze wordt afgespeeld. Dit gebeurt soms in realtime, maar opmerkingen die eerder zijn achtergelaten worden ook getoond, vooral op cruciale momenten in een video.
Dit creëert een sociale kijkervaring vergelijkbaar met een film kijken in een rumoerige bioscoop. Tijdens cruciale momenten in een video loopt het scherm over van de vele opmerkingen die mensen achterlaten, en hebben achtergelaten.
Maar de ambitie van Bilibili reikt verder. Vorig jaar introduceerde men het plan “Made by Bilibili” waarbij er à la Netflix wordt geïnvesteerd in hoogwaardige producties om zodoende originele content te kunnen aanbieden.
In de afgelopen drie jaar was Bilibili betrokken bij de helft van alle Chinese stripuitgaven. Daarnaast kondigde het bedrijf de lancering aan van de Three-Body Problem, gebaseerd op de science-fiction-trilogie van de populaire Chinese schrijver Liu Cixin.
Bilibili’s 100 miljoen maandelijkse actieve gebruikers besteden inmiddels gemiddeld 81 minuten per dag aan de site waarbij 510 miljoen video’s worden afgespeeld.