Na jaren van expansie lijkt de hausse in de markt voor nieuwe energievoertuigen (NEV) voorlopig voorbij. Volgens een rapport van de Chinese investeringsbank China International Capital Corp (CICC) blijven de jaarlijkse leveringen dit jaar gelijk aan die van vorig jaar. Geen groei dus.
De stagnatie is significant omdat China altijd vol heeft ingezet op NEV’s. Dat had resultaat. Al in 2015 werd Amerika ingehaald als de grootste markt voor NEV’s. In dat jaar verdrievoudigden de verkopen naar 330.000 eenheden.
Toch werden de overheidssubsidies versoberd, waarna de verkopen afnamen.
In september was er sprake van een verkoopdaling van maar liefst 34,2% op jaarbasis. Zelfs insiders reageerden geschokt. CICC stelde zijn prognose bij en verwacht dat het aantal verkochte NEV’s dit jaar 1,2 miljoen zal bedragen, in plaats van de eerder vermoede 1,3 miljoen voertuigen.
Naast de versoberde overheidssubsidies valt de malaise toe te schrijven aan de algemene onwil van consumenten om NEV’s te kopen. Zij zijn afgeschrikt door de vele voertuigbranden die hebben plaatsgevonden afgelopen zomer.
Ook de actieradius blijft een pijnpunt. Autofabrikanten werken hard om de accucapaciteit te vergroten, maar de consument lijkt nog niet overtuigd.
De Chinese regering komt nu ook de traditionele autofabrikanten tegemoet met nieuwe stimulusmaatregelen. Dit maakt benzine- en dieselauto’s steeds interessanter voor Chinese consumenten en dat zit de doorbraak van NEV’s in de weg.
Er is ook goed nieuws. Autoriteiten in Guangzhou en Shenzhen hebben de beperkingen op de uitgave van nieuwe kentekenplaten versoepeld, waardoor er in totaal 180.000 extra voertuigen mogen worden toegelaten tot het wagenpark van de twee steden.
Niet alle analisten zijn negatief. Huajin Securities verwacht dat markt in het vierde kwartaal weer zal gaan groeien. Het jaarlijkse verkoopvolume ramen zij op 1,4 miljoen voertuigen.