Hotelketen Oyo heeft ongeveer 600-800 medewerkers ontslagen, met als doel om de operationele kosten verder te verlagen. De meeste ontslagen vielen in de afdelingen renovatie en exploitatie.
Volgens Moneycontrol wil Oyo de divisies zelfs sluiten om de aandacht te verleggen op een nieuw verdienmodel waarbij Oyo een percentage van de omzet van partnerhotels incasseert.
“We hebben hiermee geen ingrijpende herstructurering doorgevoerd. Dit zijn acties op lokale schaal die zich richten op ons product en de technologie om onze partners en klanten van dienst te zijn. Daarbij houden we rekening met de huidige zakelijke realiteit”, aldus een woordvoerder van Oyo.
Van het door Softbank gesteunde Oyo wordt nu verwacht dat zij hun partnerhotels een percentage van de omzet in rekening brengen. Oyo zal geen minimumbedrag meer uitkeren aan hun hotelpartners en deelnemende hotels kunnen niet langer rekenen op de assistentie van Oyo managementpersoneel. Oyo stuurde voorheen zijn eigen managers naar deelnemende hotels met als doel de consistentie te behouden en de kwaliteit te bewaken.
Vanaf nu zullen de hoteleigenaren volledig verantwoordelijk zijn voor de bedrijfsvoering, maar de marketing zou nog steeds door Oyo worden gedaan.
Oyo zal de werknemers die het ontslaat compensatie aanbieden, waaronder een algemene vergoeding en toeslagen voor niet-genoten verlofdagen. Oyo zou deze werknemers ook een optie bieden om 25% van de aandelen die Oyo in juni dit jaar aan hen had gegeven als onderdeel van een Employee Stock Ownership Plan (ESOP), af te staan in ruil voor een uitkering in contanten.
Eerder dit jaar had het bedrijf ongeveer 10.000 werknemers, nu wordt het aantal geschat op ongeveer 2.500.