Tesla zet vol in op China en dat lijkt inmiddels z’n vruchten af te werpen.
In het tweede kwartaal van 2020 stegen de jaarlijkse inkomsten in China met 102,9% tot $ 1,4 miljard. Dat blijkt uit cijfers gedeponeerd bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC). Dat betekent dat China nu 23,3% van Tesla’s totale inkomsten van $ 6 miljard voor z’n rekening neemt, vergeleken met ongeveer 11% in dezelfde periode een jaar eerder.
Om de Tesla voertuigen betaalbaarder te maken voor Chinese consumenten, tekende Tesla een huurovereenkomst van 50 jaar met de stad Shanghai om daar een Gigafactory te bouwen. Daardoor blijven de productiekosten laag, worden er lokale belastingvoordelen genoten en vermijdt men bepaalde (invoer)heffingen.
Volgens de voorwaarden van de overeenkomst moet de maker van elektrische voertuigen vanaf eind 2023 elk jaar 2,23 miljard yuan ($ 320 miljoen) aan belasting betalen aan China. Het bedrijf moet ook 14,08 miljard yuan investeren in de Gigafactory.
Tesla begon eind vorig jaar met de productie van de in China gemaakte Model 3 en ligt op koers om de Model Y, een elektrische SUV, toe te voegen aan de productielijn. Eerder deze maand begon Tesla met het accepteren van reserveringen voor de futuristische Cybertruck, die pas eind 2022 in productie gaat.
Terwijl de verkoop in China in het tweede kwartaal een enorme vlucht nam, leverde Tesla in deze periode in totaal 4,8% minder voertuigen af. Dit heeft alles te maken met Covid-19 en een periode waarin er geen auto’s werden geproduceerd. Tesla heeft nu vier kwartalen op rij zwarte cijfers geschreven.