Facebook heeft een nieuwe kans geïdentificeerd om nóg meer grip te krijgen op India; de op één na grootste internetmarkt ter wereld.
Op zondag kondigde Facebook aan dat het samenwerkt met de Central Board of Secondary Education, een overheidsinstantie die toezicht houdt op het onderwijs in particuliere en openbare scholen in India. Ze lanceren samen een gecertificeerd curriculum over “digitale veiligheid en online welzijn”.
Zo willen Facebook en CBSE middelbare scholieren voorbereiden op huidige en toekomstige banen, en hen helpen vaardigheden te ontwikkelen om veilig van het internet gebruik te maken.
Facebook zegt dat het deze training in verschillende fasen zal aanbieden. In de eerste fase worden meer dan 10.000 docenten opgeleid; in de tweede fase zullen deze nieuwe docenten zo’n 30.000 studenten coachen. Er wordt ook gekeken naar augmented reality. Niet alleen de basisprincipes van AR worden behandeld, ook wordt Facebook’s Spark AR onderwezen.
Facebook heeft zich de afgelopen jaren ingespannen om ook de de slechte kanten van tech te belichten. Niet onlogisch gezien het feit dat Facebook worstelt met misbruik van de eigen diensten. Vorig jaar werkte het samen met telecomgigant Reliance Jio Platforms om “Digital Udaan” te lanceren, een project om analfabetisme in India te bestrijden.
De aankondiging sluit een reeks opmerkelijke gebeurtenissen af in India. Eerder werden er 59 Chinese apps geblokkeerd, waaronder TikTok. India is de grootste overzeese markt voor TikTok.
De dienst, eigendom van de Chinese techgigant ByteDance, heeft meer dan 200 miljoen gebruikers in India, vooral woonachtig in kleine steden. TikTok richt zich sinds kort ook op educatie in India. Het werkt samen met contentmakers in India om het medium te vullen met educatieve video’s. Gezien de recente ontwikkelingen is het de vraag of ze deze strategie blijven hanteren.