E-commerce en contactloos betalen heeft een vlucht genomen in Zuid-Korea tijdens de COVID-19-pandemie. Volgens de Bank of Korea gaat het om een jaarlijkse stijging van 17%.
Dit is goed nieuws voor exploitanten van betalingsdiensten, maar de markt is erg gefragmenteerd en het toevoegen van nóg een betalingsoptie is voor veel handelaren een tijdrovend proces. CHAI wil dit oplossen met een API waarmee bedrijven in één klap meer dan 20 betalingssystemen kunnen accepteren.
De in Seoul gevestigde startup heeft vandaag aangekondigd dat het $60 miljoen heeft opgehaald middels een Series B investeringsronde. Een en ander werd geleid door Hanhwa Investment & Securities, met deelname van SoftBank Ventures Asia (de early-stage venture capital-tak van SoftBank Group), SK Networks, Aarden Partners en andere strategische partners. Het brengt de totale financiering van CHAI op $ 75 miljoen, met inbegrip van een Serie A van $ 15 miljoen in februari.
Daniel Shin, CEO van CHAI, vertelde TechCrunch dat bedrijven gewoonlijk elke betaaloptie voor hun klanten afzonderlijk moeten integreren. CHAI bespaart deze klanten dus veel tijd.
Het bedrijf biedt ook zijn eigen digitale wallet en betaalpas aan, de CHAI Card, die in juni 2019 werd gelanceerd en nu 2,5 miljoen gebruikers heeft. Dat is een relatief bescheiden aantal vergeleken met de toonaangevende spelers, waaronder Samsung Pay, Naver Pay, Kakao Pay en Toss.
In een persverklaring zegt SeungYoung Oh, directeur van Hanhwa Investment & Securities, dat CHAI iets wat normaliter weken duurt, heeft teruggebracht tot een enkele handelingen, eigenlijk simpelweg copy en pasten. Daardoor worden de kosten drastisch verlaagd. Volgens Oh betreft het een uniek bedrijfsmodel in Korea, en zal CHAI uitgroeien tot essentiële infrastructuur in het mondiale fintech-landschap.
[Fotocredits © Phongphan Supphakank – Adobe Stock]