15.07.2020
Tech in Asia

​Google investeert 10 miljard dollar in digitale ontwikkeling India

By: Michel Musters

BlogTech in Asia

Google is van plan om de komende vijf tot zeven jaar 10 miljard dollar in de digitale ontwikkeling van India te investeren. Het land maakt op technologisch gebied de laatste jaren gigantische groeispurten. Google wil er voor zorgen dat informatie nog gemakkelijker beschikbaar komt in verschillende talen en dat bedrijven een handje geholpen worden bij de overgang naar een digitale werkwijze.

Sundar Pichai, de CEO van Google, kondigde dit aan tijdens het jaarlijkse Google-evenement in het land. De investering valt onder het Google for India Digitization Fund en moet zoals gezegd de komende vijf tot zeven jaar gemaakt worden. Google heeft zelf ook veel te winnen bij deze investering: India heeft na China het grootste aantal internetgebruikers.

Vier domeinen

Het bedrijf richt zich via de investeringen op vier verschillende domeinen. Zo moeten alle Indiërs gemakkelijk en betaalbaar toegang krijgen tot informatie op internet in hun eigen taal. India kent immers 415 verschillende levende talen, waaronder Hindi, Punjabi en Tamil. Ook belangrijk voor Google is dat er diverse producten en services worden gelanceerd die nauw verbonden zijn aan de unieke eigenschappen van het land. Google wil daarnaast bedrijven helpen met de overgang naar een digitale werkwijze. Tot slot wil het technologie en artificiële intelligentie inzetten voor het verbeteren van zaken als zorg en educatie.

Internet tijdens coronacrisis

Pichai zegt dat zijn ogen geopend zijn door de coronacrisis. “Eén van de uitdagingen van dit moment is dat we mensen waarvan we houden of plekken die we als thuis beschouwen niet kunnen bezoeken. De mogelijkheid om online te zijn is op dit moment voor velen van ons een levenslijn: of je nou een klein bedrijf bent die zijn kop boven water probeert te houden, een ouder die wil opzoeken hoe je je gezin gezond houdt of een student die wil kunnen blijven studeren. Als Google zijnde is ons doel om alle beschikbare informatie te organiseren en het wereldwijd toegankelijk en nuttig te maken.”

Booming markt

India heeft een booming technologiemarkt. Vorig jaar haalde het in totaal nog zo’n 9,3 miljard dollar aan investeringen binnen. Bedrijven als Amazon en Facebook steken ook grote bedragen in diverse techbedrijven in het land. Pichai haalt de technologische vooruitgang van het land ook aan in zijn speech: “Vier jaar geleden was maar één derde van de kleine bedrijven in India te vinden op internet. Vandaag de dag kun je 26 miljoen kleine bedrijven vinden via Search en Maps, waarmee ze maandelijks meer dan 150 miljoen mensen bereiken. Nog belangrijker is dat kleine verkooppunten in het land de technologie bezitten om digitale betaling mogelijk te maken.”

Pichai, die zelf ook van Indiase afkomst is, claimt dat de investering een persoonlijke kwestie voor hem is. “Als kind bood technologie mij een blik op de wereld buiten die van mijzelf. Het bracht ons gezin ook dichter bij elkaar. Elke avond zaten we voor de televisie om Doordarshan’s ‘Sare Jahan Se Accha’ te bekijken. Toen ik jong was, bood elke nieuwe vorm van technologie nieuwe mogelijkheden om te leren en te groeien. Maar ik moest altijd wachten tot het hier beschikbaar kwam. Tegenwoordig hoeft men in India niet meer op technologie te wachten. Een hele nieuw generatie aan technologie ontstaat vanuit India.”

Educatieve app

Als voorbeeld wordt de educatieve app Read Along aangehaald, dat speciaal is ontwikkeld voor de Indiase markt. “Vorig jaar bezocht ik studenten in Mumbai die de app gebruiken om te leren lezen”, zo blikt Pichai terug. “Het was ongelooflijk om hun enthousiasme te zien toen ze een nieuw woord leerden. De app is zo positief ontvangen, dat we het wereldwijd gaan uitrollen. Nu kunnen kinderen in 180 landen in negen verschillende talen leren lezen.”

[Fotocredits © Peera – Adobe Stock]

Share this post