20.06.2024
Tech in Asia

Het EK Voetbal is ondertussen steeds meer een Chinees feestje

By: Henk de Hooge

BlogTech in Asia

Het EK Voetbal 2024 laat een opvallende verschuiving zien in de sponsorlijst waarbij Chinese bedrijven nu prominent aanwezig zijn als hoofdsponsors. Waar vier en acht jaar geleden merken zoals Nissan en Sony ook al een vaste plaats hadden, zijn het nu bedrijven zoals AliExpress, BYD, Vivo, Hisense en Alipay+ die het sponsorbord tijdens de interviews vullen.

Evolutie van sponsoring

In de afgelopen edities van het EK zagen we een diversiteit aan sponsors, voornamelijk uit Europa en de Verenigde Staten. Daarnaast was er altijd al de aanwezigheid van grote namen uit Azië zoals Nissan, maar ook Sony, bekend om zijn elektronica (Playstation). Deze bedrijven stonden symbool voor de technologische vooruitgang en de internationale aantrekkingskracht van het EK en de UEFA Champions League.

De opkomst van Chinese Bedrijven

Met de verschuiving naar 2024 zien we al veel langer een nieuwe trend: de opkomst van Chinese bedrijven in Europa. Dit is zeker niet alleen een weerspiegeling van hun groeiende invloed op de wereldmarkt, maar ook van hun strategische inzet om hun merkbekendheid en consumentenbasis in Europa te vergroten.

Er is AliExpress, een wereldwijd e-commerce platform. We noemen Vivo, een smartphonefabrikant die al eerder grote sportevenementen sponsorde, waaronder de FIFA Wereldbeker in Quatar (2022). En dan is er BYD, samen met Tesla een van de grootste en toonaangevende fabrikanten van elektrische auto’s, die nu het EK benut om die naamsbekendheid nog verder te vergroten en zo hun producten aan een zo’n breed Europees publiek te introduceren.

BYD Official e-Mobility Partner UEFA
BYD Official e-Mobility Partner UEFA

Chinese automerken in Europa

Deze verschuiving komt overeen met de bredere trend van Chinese automerken die hun intrede doen in de Europese markt. BYD, dat nu een van de officiële partners is van het EK, speelt een sleutelrol in deze transitie. NIO, Zeekr, Omoda, Lynk & Co, Xpeng en Volvo hebben het nakijken nu BYD meer en meer zijn spierballen laat zien. De aanwezigheid van Chinese sponsors onderstrepen de ambitie uit Azië om niet alleen als fabrikanten van consumentenelektronica en e-commerce, maar ook als prominente spelers in de automobielindustrie erkend te worden. Kijk ook naar HiSense en Alipay+, het betaalplatform van Alibaba-oprichter Jack Ma, die in 2018 al een 8-jarige sponsordeal heeft gesloten met de UEFA.

Duidelijk is dat aanwezigheid van deze Chinese bedrijven bij het EK Voetbal 2024 nog maar eens benadrukt dat het landschap van mondiale merkstrategieën sterk aan het veranderen is. We zien dit overigens ook al jaren bij de grote technologiebeurzen en events zoals de CES in Las Vegas, het Mobile World Congres in Barcelona en de IFA in Berlijn. Net zoals de eerde genoemde Aziatische bedrijven zoals Nissan en Sony via voetbaltoernooien de markt wisten te veroveren, zijn het nu Chinese merken die hun stempel nog meer drukken op de Europese evenementen. Het EK Voetbal lijkt inmiddels een perfect platform om hun producten en diensten aan miljoenen voetbalfans over de hele wereld te presenteren.

Het EK-Voetbal laat duidelijk zien hoe Chinese merken voortdurend streven naar nieuwe manieren om hun bereik en invloed in Europa (terwijl de mondiale voetbalwereld meekijkt) uit te breiden.

(c) afbeeldingen eigendom UEFA

Share this post