Oyo is een van de zwaarst getroffen startups, maar heeft genoeg geld om de coronapandemie te doorstaan, zegt oprichter Ritesh Agarwal van de Indiase hotelketen.
De onthulling zal een enorme geruststelling zijn voor de werknemers en hotelpartners van Oyo. Eerder dit jaar werden er meer dan 5.000 banen geschrapt. In april meldde het bedrijf dat de omzet was gekelderd met meer dan 50%.
Oyo rapporteerde tevens een verlies van $335 miljoen op een wereldwijde omzet van $951 miljoen voor het boekjaar dat eindigde op 31 maart 2019.
Agarwal zei dat de startup herstellende is van de pandemie nu landen hun lockdowns versoepelen, en met positief nieuws omtrent een vaccin hoopt hij dat de sector snel zal herstellen.
Het door Softbank gesteunde Oyo stond ooit op het punt om naar de beurs te gaan, maar toen het coronavirus grip kreeg op de wereld, werden die plannen uitgesteld. Oyo laat nu doorschemeren dat een IPO voorlopig niet zal plaatsvinden.
Agarwal over het herstel van Oyo: “Met onze partners zijn we in staat geweest om qua omzet op ongeveer 85% van ons pre-COVID niveau te komen. Ik kan je vertellen dat dit buitengewoon moeilijk was. Naar mijn mening is dit mogelijk gemaakt dankzij de inspanningen van onze teams in elk van de regio’s waarin we actief zijn. De oprichter van Oyo voegde daar aan toe dat het succes van Oyo Vacation een bepalende factor was in de ommekeer.
Agarwal tot slot: “Ik denk dat ons uitgebalanceerd portfolio, ons technologieplatform en onze focus op het centraal stellen van de klant en zakenpartners ons perfect positioneren voor een succesvolle doorstart”.
OYO heeft in het verleden problemen gehad met hoteleigenaren en werknemers in onder andere Japan en China. Ze beschuldigden Oyo ervan contracten niet na te komen en hen niet te compenseren voor gederfde inkomsten. Oyo reageerde laconiek en schreef de conflicten toe aan hun snelle groei.