Huawei, het Chinese bedrijf in het epicentrum van de Sino-Amerikaanse handelsoorlog, werkt samen met Europese, Japanse en Chinese autofabrikanten om binnen enkele jaren zelfrijdende auto’s op de weg te krijgen. Kunstmatige intelligentie moet Huawei minder afhankelijk maken van hun omstreden telecomactiviteiten.
Huawei’s huisstrateeg Dang Wenshuan vertelde de Financial Times dat Huawei de AI-tech levert in verschillende joint ventures met onder andere Volkswagen/Audi, GAC Toyota Motor en de Chinese autofabrikanten Beijing New Energy Automobile en Changan Auto.
Volgens Dang zal China zich spoedig in de voorhoede van autonome mobiliteit melden, mede geholpen door de dynamische thuismarkt. Dang is er overigens van overtuigd dat één van hun Chinese partners de eerste volledig zelfrijdende auto zal leveren, en niet de Europeanen of Japanners.
In een video getoond aan de Financial Times is een Audi te zien die zich door het hectische verkeer in Shanghai baant. Er zit wel een persoon op de bestuurdersstoel maar deze lijkt zich niet met de besturing van het voertuig te bemoeien.
Nu Huawei door Trump op een zwarte lijst is geplaatst heeft het bedrijf geen andere keus dan te investeren in diversificatie. De Amerikaanse sancties treffen ook de ontwikkelingen omtrent AI en zelfrijdende auto’s, de tech hiervoor komt voor een groot deel uit Amerika.
Verschillende Chinese internetbedrijven, waaronder Alibaba, Tencent en Baidu, ontwikkelen zelfrijdende voertuigen, ieder met eigen ontwikkelingspartners, maar de Chinezen lopen achter bij Google-dochter Waymo, die vorig jaar een zelfrijdende robottaxi lanceerde in Phoenix, Arizona.
De Chinese overheid steunt Chinese bedrijven die zich bezighouden met kunstmatige intelligentie. Het land wil wereldleider worden op dit gebied.