Azië – een regio met meer dan 1.8 miljard inwoners – ontwikkelt zich als ‘s werelds epicentrum voor digitale betalingen. Maar liefst 46% van de Aziatische bevolking gebruikt regelmatig een e-wallet. De penetratiegraad van e-wallets is daarmee vele malen groter dan die van de Westerse wereld.
China speelt een belangrijke rol in dit alles. De overgrote meerderheid van de Chinese bevolking betaalt regelmatig met hun smartphone. Alipay neemt de meeste van die digitale betalingen voor z’n rekening met maar liefst 1.2 miljard gebruikers. WeChat komt in de buurt met 1.15 miljard gebruikers. ApplePay en PayPal volgen op gepaste afstand.
De voorkeur voor digitaal betalen in Azië is ook te danken aan grote spelers zoals Grab en Gojek. Deze apps worden in Azië op uitgebreide schaal gebruikt voor onder andere voedselbezorging en transport. Ingebouwd in deze superapps zitten allerlei betaalopties voor consumenten die liever geen cash op zak hebben.
Digitale betalingssystemen zijn in Azië verworden tot een soort groeimotor voor het MKB. Kleine bedrijven kunnen zelfs onderweg zaken doen, zonder vast te zitten aan een fysieke locatie met kassa. De boekhouding wordt vergemakkelijkt en omdat elke transactie automatisch wordt geregistreerd, is er minder ruimte voor fouten. Bovendien beschikken bedrijfseigenaren ten alle tijden over financiële data, zoals de cashflow. Dat helpt met het maken van weloverwogen beslissingen.
In slechts twee jaar – tussen 2017 en 2019 – explodeerde het aantal gebruikers van e-wallets wereldwijd van 500 miljoen naar 2,1 miljard, aldus de Boston Consulting Group.
Ontwikkelingslanden zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van die groei: alleen China en India zijn al goed voor 70% van alle gebruikers van e-wallets.
Photo by cottonbro from Pexels