Twee maanden nadat het $660 miljoen incasseerde in een Series J-financieringsronde, heeft Zomato nog eens $250 miljoen opgehaald. De Indiase startup voor voedselbezorging legt een oorlogskas aan voorafgaand aan een beursgang later dit jaar.
Kora ($ 115 miljoen), Fidelity ($ 55 miljoen), Tiger Global ($ 50 miljoen), Bow Wave ($ 20 miljoen) en Dragoneer ($ 10 miljoen) waren dit keer de donateurs. De nieuwe investering geeft Zomato een waardering van $ 5,4 miljard. Dat was in december vorig jaar nog $ 3,9 miljard.
De nieuwe investering versterkt het vertrouwen dat investeerders hebben in Zomato. Afgelopen jaar had de startup nog grote moeite om geld in te zamelen. Zomato, dat begin vorig jaar de Indiase voedselbezorgingdienst van Uber overnam, concurreert met het door Prosus Ventures gesteunde Swiggy (gewaardeerd op ongeveer $ 3,6 miljard). Samen werken ze samen met meer dan 440.000 bezorgpartners.
Een derde speler, Amazon, betrad vorig jaar ook de markt voor voedselbezorging in India. Alleen richt Amazon zich vooralsnog slechts tot de regio Bangalore.
Op het spel staat de markt voor voedsebezorging in India, waarvan analisten bij Bernstein verwachten dat deze tegen 2022 $ 12 miljard waard zal zijn. Met ongeveer 50% van het marktaandeel is Zomato de huidige leider van de drie.
Zomato en Swiggy hebben hun financiële posities de afgelopen jaren flink verstevigd. Indrukwekkend, gezien het feit dat geld verdienen met het bezorgen van voedsel in India erg uitdagend is. In tegenstelling tot westerse markten zoals de VS, waar de waarde van elk bezorging ongeveer $ 33 is, gaat het in India om enkele dollars.
Beide startups hebben vorig jaar honderden banen geschrapt toen de coronavirus-pandemie hun bedrijven trof. Mede-oprichter en CEO van Zomato, Deepinder Goyal, zei in december dat de markt voor voedselbezorging “razendsnel uit de schaduw van COVID-19 is gestapt”.
In een e-mail aan werknemers in september vorig jaar zei Goyal dat Zomato bezig was met een IPO “ergens in de eerste helft van 2021”. Door een oorlogskas op te bouwen heeft Zomato de middelen paraat voor toekomstige fusies en overnames. Ook wordt er geld gereserveerd om een oplaaiende coronapandemie het hoofd te bieden.
[Fotocredits © Phongphan Supphakank – Adobe Stock]