Uber zei dinsdag dat het voedselbezorger Uber Eats in India heeft verkocht aan lokale rivaal Zomato. Uber wil winstgevend worden en stoot verliesgevende bedrijfstakken af.
Als onderdeel van de deal zou Uber 9,99% van Zomato in handen krijgen. Alle Uber Eats klanten gaan over naar Zomato, overigens ook een verliesgevend bedrijf. De deal waardeerde de Indiase activiteiten van Uber Eats tussen de $ 160 miljoen en $ 200 miljoen.
TechCrunch meldde vorige maand dat de twee in een vergevorderd stadium van onderhandelingen waren. De deal lijkt nu beklonken.
Zomato loopt in India nog steeds achter op het sterk groeiende Swiggy, dat financieel gesteund wordt door Prosus Ventures. De deal met Uber Eats brengt daar op de korte termijn geen verandering in.
Uber Eats was pas sinds 2017 actief in India, maar eind 2018 ging het bedrijf al in de etalage.
Sommige werknemers van Uber Eats hebben de optie gekregen om zich bij moederbedrijf Uber aan te sluiten, zeggen mensen die bekend zijn met de deal.
De aankondiging komt temidden van een nieuwe financieringsronde voor Zomato. Het 11-jarige Indiase bedrijf haalde vorige maand $ 150 miljoen op bij Ant Financial en wil de komende weken nog eens $ 400 miljoen binnenslepen.
Het afstoten van Uber Eats India zou Uber, dat vorig jaar Zuidoost-Azië verliet, helpen zijn wereldwijde verliezen te beperken. Het bedrijf, dat vorig jaar honderden banen heeft geschrapt, rapporteerde in november een kwartaalverlies van meer dan $ 1 miljard. In het voorgaande kwartaal verloor het ongeveer $ 5,2 miljard. Uber zegt dat het ernaar streeft om tegen 2021 winstgevend te worden.
Ook Zomato verslindt geld. Het bedrijf verloor in 2018 elke maand zo’n $ 40 miljoen, maar dat is inmiddels teruggebracht naar een maandelijks verlies van $ 20 miljoen.