De twee populairste Chinese EV-makers, NIO en Xpeng, hebben na een periode van tegenwind de wind eindelijk goed in de zeilen. De bedrijven groeien snel en hebben honger naar meer.
Om te beginnen met Xpeng, zij produceerden vorige maand hun 10.000e elektrische voertuig in de nieuwe Zhaoqing Smart Factory. Dat gebeurde nog geen 160 dagen nadat de fabriek was gebouwd. Xpeng claimt nu de snelste starter te zijn van alle Chinese EV-merken.
Met een actieradius van 706 km is de achterwiel aangedreven Xpeng P7 onbetwist marktleider. Het intern ontworpen elektrische aandrijfsysteem van de P7, uitgerust met de Duitse Infineon 950 IGBT-module, biedt een maximale motorefficiëntie van 97,5%. De accu van de P7 is slechts 110 mm hoog en bereikt een energiedichtheid van 170 Wh / kg. Daarbij wordt een vermogen geleverd van 81 kWh.
Xpeng differentieert zich van andere merken door op “slimme tech” te mikken. En inderdaad, de cockpit van de P7 is nogal rijk aan gadgets. Innovatie is belangrijk voor Xpeng. Volgens CEO He Xiaopeng bevindt de Chinese EV-markt zich op een kruispunt, waar alleen de bedrijven die zich differentiëren van de massa zullen overleven.
Concurrent NIO brak ondertussen een verkooprecord. Er werden in oktober 5.055 voertuigen verkocht en dat zijn er 100,1% meer dan in October vorige jaar. In totaal heeft NIO in 2020 31.430 elektrische voertuigen geleverd, op jaarbasis betekent dat een groei van 111,4%. Er rijden nu 63.343 Nio’s rond in China. Nio heeft drie modellen: de ES8, ES6 en EC6.
Xpeng en NIO verschillen behoorlijk. Xpeng produceert zijn nieuwe model, de P7, zelf in een zelfgebouwde fabriek, terwijl NIO de productie uitbesteedt. Xpeng is sterk gericht op verticale integratie, NIO is dat niet. NIO werkt wél hard om het volledige EV-ecosysteem vooruit te helpen en te promoten. NIO innoveert ook, onder andere met een uniek accuwisselsysteem waarbij de bestuurder de accu omruilt voor een vers exemplaar. Dat is uiteraard sneller dan opladen.
[Fotocredits © fanjianhua – Adobe Stock]