21.07.2020
Tech in Asia

Markt voor smartphones gehalveerd in India

By: Redactie Tech in Asia

BlogTech in Asia

Zelfs de op één na grootste smartphonemarkt ter wereld is niet immuun voor Covid-19.

De verkoop van smartphones in India daalde in het tweede kwartaal 20202 met 48% in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden. Een drastische daling en dat terwijl India pre-Covid nog als een van de weinige groeimarkten gold voor smartphones.

17,3 miljoen smartphones

Ongeveer 17,3 miljoen smartphones werden er verkocht in Q2 2020, tegenover 33 miljoen in Q2 2019 en 33,5 miljoen in Q1 2020, aldus onderzoeksbureau Canalys.

New Delhi gaf eind maart opdracht tot een landelijke lockdown om de verspreiding van het virus in te dammen, waardoor alle winkels in het land – met uitzondering van een aantal supermarkten en apotheken – tijdelijk sloten. Zelfs Amazon en Flipkart mochten geen smartphones en andere items verkopen, aangezien dergelijke producten als “niet-essentieel” werden geclassificeerd.

In China werden er in Q1 slechts 18% minder smartphones verkocht, terwijl dat de periode was waarin het land zwaar werd getroffen door het virus. In het eerste kwartaal bleef India vooralsnog buiten schot en stegen de leveringen van smartphones in het land nog met 4%. Wereldwijd is de markt voor smartphones met 13% gekrompen. Er wordt de rest van het jaar geen verbetering verwacht.

Xiaomi

Xiaomi is nog steeds dominant in India. De Chinese smartphoneleverancier, sinds eind 2018 de grootste smartphoneleverancier in India, verscheepte in Q2 van dit jaar 5,3 miljoen eenheden en bezat 30,9% van de lokale markt, schat Canalys.

Met 3,7 miljoen verzonden eenheden en een marktaandeel van 21,3% behield Vivo de tweede plaats. Samsung, dat ooit de Indiase smartphonemarkt beheerste en de afgelopen maanden grote investeringen in het land heeft gedaan, vestigde zich op de derde plaats met een marktaandeel van 16,8%.

Chinese merken beheersen bijna 80% van de smartphonemarkt in India.

[Fotocredits © 9nong – Adobe Stock]

Share this post